Men før det, skal Hideparks aller første salgskontrakt signeres.

- Dette produktet sklir går rett inn i vår strategi og var noe vi måtte prøve ut, sier direktøren for Trondheim Parkering, Stein Løberg. Han klikker inn kulepennen og rister stødig hånden til daglig leder i Hidepark, Leonora Skorpen.

Det kommunale parkeringsselskapet har kjøpt 10 sykkelstativer, foreløpig, som de skal prøve ut. I kjelleren på Leutenhaven og kanskje i ett parkeringshus til.

Uten å fortrenge bilen

En solid stålkonstruksjon skal forankres i betongen eller asfalten. Syklisten kan selv trekke stativet opp fra underlaget og låse sykkelrammen fast til stativet.

- Stativet brukes etter behov. Sykler kan stå her når det trengs sykkelparkering. Opp til sju av dem på hver parkeringsplass. Vi ville lage noe som gjør at du kan utnytte arealet bedre. Hvis plassen skal brukes av en bil, er det bare å legge ned sykkelstativene og parkere bilen, sier markedsansvarlig, Emilie Hangerhagen.

Plassert i et parkeringshus, betyr det at sykkelen kan stå under tak, frostfritt og kameraovervåket.

- Folk som har kjøpt seg en dyr sykkel, vil sette stor pris på dette. Det regner vi med i alle fall, sier Hangerhagen.

Prøver ut stativene i P-hus

Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) har lobbet for KVT-elevene, ved å få dem på et møte med Trondheim parkering.

Og parkeringsdirektøren likte det han så. Produktet var både i tråd med deres teknologistrategi om nærhet til byens utdanningsmiljøer og ikke minst passet det godt i selskapets miljøstrategi.

- Midt i blinken, faktisk, sier Stein Løberg. Han berømmer elevene for å være gode selgere og for evnen til å lære og utvikle seg.

- Det er dessuten artig for oss å få være fremoverlent. Vi har lest og kommentert forretningsplanen deres. De har utformet kontrakten. Og i den ligger det at de skal komme til oss og snakke på et allmøte. Da skal de fortelle våre ansatte om produktet og arbeidet bak. Jeg tror denne type samarbeid er viktig for dem i tillegg til dette salget.

Kvalifisert til Norgesmesterskap

I tillegg til betalingen for stativene, har Hidepark fått reklametrykte pikétrøyer og 7500 kroner av Trondheim parkering. Sponsormidlene skal brukes på en stand de setter opp på NM for ungdomsbedrifter som avholdes i Lillestrøm akkurat nå.

- Vi vant «Beste ungdomsbedrift Sør-Trøndelag» på fylkesmessa hvor alle ungdomsbedrifter i Trøndelag møttes for å vise seg frem. I tillegg vant vi «Beste verdiskapingspotensial» og fikk pris for forretningsplanen vår, forteller Leonora Skorpen. Juryen hadde stor tro på produktet til Hidepark, og det har vært mange gode tilbakemeldinger.

Råd fra ordføreren

- Jeg syns dere skal orientere dere mot trafikknutepunktene og selge dere inn der. Tenk på Hurtigbåtkaia, for eksempel, sier ordfører Rita Ottervik som fikk en demonstrasjon av stativene etter hun fikk overvære kontraktssigneringa.

- Jada, det har vi tenkt, sier ungdommene og nikker. De kjenner Miljøpakken og de er bevisst krav til miljøtankegang i utvikling av offentlige areal.

- Ja, også er det slik at alle jernbanestasjoner skal etablere gode sykkelparkeringsløsninger, der har dere et marked, altså, oppfordrer Ottervik.

Har planer for fremtida

Hvert stativ koster 2400 kroner og det er Frank smed på Oppdal er den som produserer dem.

- Vi har forsøkt å få dette så billig som mulig, sier ungdommene. De er på jakt etter å gå i null.

Utgangspunktet er at en ungdomsbedrift på videregående-nivå skal starte opp, gjennomføre og legge ned bedriften sin i løpet av et skoleår. Hidepark er en av flere bedrifter på skolen sin, Kristen videregående skole, Trøndelag (KVT). Faget heter entreprenørskap og bedriftsutvikling.

En ungdomsbedrift kan tjene 150 000 skattefritt, etter det må de danne et AS dersom de vil fortsette.

- Vel, vi har søkt om patent. Og dersom NM går bra ...

Ungdommene drar på det. De akter ikke å avsløre strategien sin fremover. Samtidig er det er ingen tvil om at den jobben de har lagt ned i og etter skoletid dette året har gitt mersmak.

Bedriften: Ungdomsbedriften Hidepark består av Emilie Hangerhagen (17) som er markedsansvarlig, Leonora Skorpen (17) er daglig leder, Oscar Holten (18) har produktansvar og Daniel Hansen (18) tar seg av økonomien. Foran sitter personalansvarlig Kristian Moa (17). Og hovedrolleinnehaveren, produktet, er det blå sykkelstativet i front.
Parkerer: Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) låner ut sykkel og lås til parkeringstesting. Produktansvarlig Oscar Holten viser frem patenten og ordfører Rita Ottervik (AP) følger interessert med.
Signert: : Direktør for Trondheim Parkering, Stein Løberg inngår avtalen om 10 sykkelstativer med daglig leder i Hide park, Leonora Skorpen.
Praktiske råd: Ordfører Rita Ottervik (AP) tipser elevene, her ved markedsansvarlig Emilie Hangerhagen, om nye markeder for sykkelstativet.