Norgesgruppen, som eier dagligvarekjedene Meny og Spar, sørger for at økomelken fra Røros blir å få kjøpt over hele Norge.

- Og Norgesgruppen vil ikke ha det under et eget merkenavn: De mener Røros-merket er så sterkt at de vil ha Rørosmeieriet i hyllene, forteller en storfornøyd meieribestyrer, Trond Vilhelm Lund til Adresseavisen.

At Rørosmeieriet nå blir nasjonal leverandør av økologisk melk tror han vil gi ringvirkninger både for en enda sterkere merkevare og økt etterspørsel etter meieriets øvrige produkter som alle er 100 prosent økologisk.

Les også: Lokal mat – en politikkdrevet suksesshistorie

- 30 prosent vekst i år og neste år

Torsdag formiddag tok han imot Norgesgruppen-ledere på meieriet på Røros. Avtalen som nå er signert betyr enormt mye for selskapet som er bygd opp etter nedleggelsen av Tine meieriet på Røros i 2001. Virksomheten har vokst og veksten fortsetter med den viktige avtalen med Norgesgruppen som er landets største dagligvareaktør.

- Denne avtalen vil gjøre Rørosmeieriet til landets fremste økologiske meieri. Vi forventer en omsetningsøkning på 30 prosent i år og 30 prosent neste år. Det er en kjempeavtale for oss, sier Lund som varsler nyansettelser som en direkte konsekvens av kontrakten.

- Vi ansetter nå tre nye personer på fulltid, og det kan bli flere, sier han.

- Har vist kvalitet

Melk fra Rørosmeieriet har vært oppført på Askos sortimentsliste, som har gjort at enkeltbutikker har kunnet bestille levering. Ifølge Lund har det gjort at rundt 70 Meny og Ultra-butikker, særlig på Østlandet, har tatt inn rørosmelka i sortimentet sitt. Erfaringene herfra gjør at Norgesgruppen nå inngår leveringsavtale med Rørosmeieriet for alle sine 190 Meny-butikker og 270 Spar.

- Rørosmeieriet har over lang tid bygd opp en sterk og troverdig merkevare for økologisk melk, med godt faglig håndtverk og kvalitet. Vi har sett at produktet fungerer i våre butikker lokalt og nå tar vi det til hele landet, sier kategorisjef for meieri, Kristine Stranne i Norgesgruppen.

Kiwi er Norgesgruppens største dagligvarekjede, men under et noe annet konsept enn Meny har større varesortement og såkalt supermarkedprofil. Men Stranne utelukker ikke at også Kiwi tar inn Rørosmeieriet-melk i fremtiden.

Avtalen kan også gi økt innovasjon og produktutvikling ved meieriet, mener avtalepartene. For det vil Norgesgruppen gjerne være med på.

- Norgesgruppen ønsker å jobbe tett med Rørosmeieriet for å videreutvikle økologisk meieri. Vi er sikre på at vi sammen vil få til spennende innovasjon og produktutvikling, sier Stranne.

Femdoblet resultat

Som Adresseavisen tidligere har fortalt, har Rørosmeieriet nær firedoblet omsetningen de siste fem årene og nesten femdoblet overskuddet. En sterk relativt jevn økning år for år er kronet med et realt bunnlinjebyks fra 2013 til 2014: En økning i omsetning med 57 prosent til 73 millioner kroner. Resultatet før skatt er forbedret med 76 prosent på ett år, til 8,2 millioner kroner i 2014. Og omsetningsveksten fra 32 millioner første halvdel av 2014 til 43 millioner samme periode i år.

Fra før produserer Rørosmeieriet økologisk melk for Coop under merket Änglamark. Rørosmeieriet-produkter er å finne både hos Coop, rundt 70 Norgesgruppen-butikker og hos Rema i Trøndelag, særlig i Røros og Tynset.

Les også: Skummer fløten med øko-vekst

Nytt anlegg i Tolga

Meieriet har startet oppbygging av nytt anlegg i leide lokaler i Tolga som i utgangpunktet skal produsere for Coop. Investeringen gjør dem istand til å takle bestillingen fra Norgesgruppen.

- En investering på rundt 26 millioner kroner er jo risikabel for en liten bedrift som vår, men nå er jeg veldig glad for at vi tok beslutningen om nytt anlegg som gir oss økt kapasitet, som var noe vi bestemte en god stund før avtalen med Norgesgruppen kom, sier Lund til Adresseavisen.

Det nye anlegget i Tolga er planlagt åpnet om en måned.

Les også: Rema tar Kjeldsberg opp av dalen

Årsregnskap
Rørosmeieriet
Millioner kroner20142013Endringi prosent
Driftsinntekter73,146,656,7
Driftsresultater8,14,675,6
Resultat før skatt8,24,676,7