Selv blant det kyniske, blaserte pressekorpset i Cannes, som ofte møter filmer som spiller på sentimentalitet med spott, var det blanke øyne å se etter urpremieren på Jeff Nichols «Loving» mandag morgen. Kanskje fordi filmen om et av de mest banebrytende ekteskapene i USA er såpass nedtonet, uten å male med bred pensel. Ved å understreke det vanlige, blyge og trauste ved menneskene, gjør historien om kjærlighet, rasisme og borgerrettigheter ekstra sterkt inntrykk.

Les også Cannes-kommentaren «Endelig slutt på kvinnemaset!»(pluss)

Forbudet mot raseblandet ekteskap

«Loving» skildrer historien bak en banebrytende høyesterettsdom fra 1967. Den fastslo at det var ukonstitusjonelt av stater å forby ekteskap mellom mennesker basert på rase. Etter at Richard og Mildred Loving fra Virginia i 1958 dro til Washington for å gifte seg, ble de arrestert da de kom hjem igjen, med valg mellom fengsel eller bannlysing fra staten Virginia i 25 år.

Joel Edgerton og Ruth Negga er hjerteskjærende gode som det blyge, nesten forsagte paret som skrev amerikansk historie ved nølende, med støtte fra borgerrettsjurister, å ta kampen mot hjemstaten. Den 37-årige filmskaperen Jeff Nichols står fram som en av de dyktigste, brede unge amerikanske filmskaperne. Med fire filmer på rad som har gjort seg godt bemerket i Cannes og Berlin, med «Take Shelter», «Mud», «Midnight Special» og denne bare siden 2011.

Kona truet med skilsmisse

I møte med pressen i Cannes var regissør Nichols og hovedrolleinnehaverne Negga og Edgerton tydelig beveget bare av å snakke om å fortelle den spesielle historien på film. – Jeg mener dette er en av de reneste kjærlighetshistorie i amerikansk historie, sier Nichols. Han ble forespurt om han var interessert i å lage spillefilm av historien etter HBO-dokumentaren om saken «The Loving Story» fra 2011.

- Jeg hadde ikke sett dokumentaren, og fikk den tilsendt. Jeg gråt alt etter å ha sett traileren, forteller regissøren, og sier han ga dokumentaren til kona for å høre hva hun syntes. – Etter å ha sett den sa hun: «Jeg elsker deg, men om du ikke lager denne filmen, vil jeg skilles!», forteller Nichols. Han besøkte Mildred og Richards gjenlevende datter i arbeidet med filmen. – Jeg ønsket å fortelle historien så sant som mulig, for å ære disse menneskene, sier han.

Ville ikke lage rettsalsdrama

Med utgangspunkt i en historisk høyesterettsavgjørelse er filmen så langt unna et rettsalsdrama som en slik film kan komme. Det gir spesiell kraft og stillfaren glød. – Jeg ønsket ikke å lage et rettsalsdrama. Det kan kanskje andre gjøre. Saken fikk store sosiale og politiske følger, men for å komme til hjertet av historien, må vi til menneskene. Når vi snakker om rase og politikk, blir folk gjerne plassert i båser, som konservativ og liberal. Det folk glemmer i hete debatter er at det er mennesker det handler om. For meg var det opplagt se denne historien gjennom menneskene, sier Nichols.

Oscar-spekulasjoner allerede

På pressekonferansen ble både Ruth Negga og Joel Edgerton spådd Oscar-nominasjoner av filmjournalister i salen. For irsk-etiopiske Negga, mest kjent for «World War Z» vil det være litt av en oppreisning etter at hennes innsats ble igjen på klippebordet i Oscar-vinneren «12 Years A Slave». - Jeg ble forelsket i Mildred og historien. Å gjøre denne filmen har vært helt spesielt, sier hun. Joel Edgerton gjør en av sine beste roller som den tause, trauste sørstatsmannen Richard Loving. – Det var en gave å gjør denne filmen. Et privilegium. Sammenlignet med de andre filmene som er i verden som vi skuespillere ofte gjør, sier Edgerton, som godt kan få sin første Oscar-nominasjon for «Loving». Filmen får amerikansk premiere først i november, sannsynligvis for å posisjonere den nettopp i Oscar-racet. Norsk premieredato er foreløpig ikke klar.

Paret på film: Både Ruth Negga og Joel Edgerton møtte umiddelbart Oscar-spekulasjoner etter innsatsen som Mildred og Richard Loving fra Virginia på 50- og 60-tallet.
Virkelighetens Loving: Richard P. Loving og kona Mildred, fotografert i 1965. Foto: Ap