Ingen eier mer i Midtbyen enn Odd Reitans selskap E.C. Dahls Eiendom.

De vil bygge høyere og tettere i sentrum og mener kommunen må ta konsekvensen av sitt eget vedtak for vekst i Midtbyen.

- Har man vedtatt et mål om 25 prosent omsetningsvekst i Midtbyen, bør man sette i gang tiltak. Vi har et utmerket samarbeid med Trondheim kommune, men på dette området har Trondheim kommune fortsatt en del å ta tak i, sier administrerende direktør Svein Erik Nordbotten i E.C. Dahls Eiendom.

300 000 kvm

Gjennom E.C. Dahl Eiendom har Reitan over 60 eiendommer i Midtbyen. Over 300 000 kvadratmeter. Få, om noen, private aktører har større anledning til å forme byens sentrum enn det selskapet Svein Erik Nordbotten leder. Engasjementet styrkes også av at Nordbotten er styreleder i Midtbyen Management, eid av gårdeierne handelsstanden og Trondheim kommune.

Vedtaket om 25 prosent omsetningsvekst i Midtbyen innen 2019 er de alle enige om. Politisk ble saken vedtatt i formannskapet i planen «Miljømessig god og økonomisk midtby» fra 2012. Nordbotten mener kommunen har en del å gå på i arbeidet med å oppfylle planen.

- Når saker som har betydning for utviklingen av Midtbyen fremmes til politisk behandling, må det i saksutredningen ligge en grundig vurdering av om saken hemmer eller fremmer den politisk vedtatte målsettingen om 25 prosent vekst over fem år. Men det gjør ikke Trondheim kommune i tilstrekkelig grad, sier han.

Ledige tomter på takene

Aller viktigst for utviklingen av Midtbyen er, ifølge bydelens største eiendomsbesitter, at det legges til rette for boligbygging.

- I dag bor det 4–5000 i Midtbyen. Det bør bo 10 000 flere her. Flere folk, flere kunder, mer liv og røre, sier Nordbotten.

Og for noen som eier 60 bygg og bygårder i Midtbyen, er ikke mangel på ledig grunn et problem.

- Vi har egentlig ganske bra potensial hvis vi bare bruker det: En del av kontorbygningene vi har i dag kan delvis konverteres til boliger. Vi har masse tomter, både i bakgårder som i dag ikke brukes og det går jo an å bygge oppå flere av byggene, sier Nordbotten.

- Kompetanseløst

Noe som derimot går midt imot kommunens vekstvedtak, er ifølge Nordbotten forslaget om bilfri midtby innenfor elveslyngen. Å gjøre mer av Midtbyen blifri er godt mulig, så lenge Midtbyen gjøres tilstrekkelig tilgjengelig på andre måter. Men å stenge bilene helt ute er ikke et forslag som faller i god jord.

- Bilister står for 38 prosent av omsetningen i Midtbyen. En så stor andel klarer du ikke å konvertere over til buss eller andre transportmidler. Stenges det for alle biler, vil Midtbyen da tappes for handelskapasitet. Det vil hemme kommunens egen målsetting om vekst og en vital midtby. Jeg mener det er kompetanseløst det man snakker om, sier Nordbotten.

- Jeg ser Ivar Koteng sier han blir varm om ørene når han uttaler seg om dette. Og det blir egentlig jeg også. Det blir ikke mindre CO2-utslipp av å tvinge byens beboere til å handle på kjøpesentre rundt byen, der transportmidlet nesten utelukkende er privatbil. Bilfri Midtby har ingenting med miljø å gjøre når det gjelder utslippsbegrensning. At det går an å være så arrogant. Man fremmer egne holdninger og motiv, som ikke er miljøfremmende, men likevel under dekke av miljøsaken. Det syns jeg er helt uspiselig.

Plan fra 1981

Men tilbake til eksisterende politiske vedtak og E.C. Dahls ønske om befolkningsvekst i Midtbyen. Gjeldende midtbyplan er vedtatt i 1981. For E.C. Dahls eiendom er utfordringen planens maksgrense på fire etasjer som gir manglende mulighet for økt utnyttelse av byens potensial.

Et konkret eksempel er Midtbykvartalet mellom Olav Tryggvasons gate og gågata Thomas Angells gate, ved gamle Citypassasjen. Her har E.C. Dahls eiendom jobbet for en omregulering i syv- åtte år. Ennå er de ikke i mål.

Runde én endte i en reguleringsplan selskapet selv valgte å forkaste fordi de ikke fant det økonomisk lønnsomt å bygge ut fra begrensningene i reguleringsplan ble vedtatt. Nå er et nytt reguleringsforslag fremlagt for kommunen. Flere forhold i denne planen er «godt på utsiden av den eksisterende Midtbyplanens begrensninger» som Nordbotten sier.

- Om vi får tillatelse, vet vi ikke. Vi er i god dialog med kommunen, men de har forpliktelser å følge ut fra gjeldende plan. Vi håper de ser at det vi foreslår er fornuftig og at vi må få mulighet til at deler av bygget blir på samme høyde som andre bygninger i kvartalene rundt. Skal vi få en levende og økonomisk vital midtby, må det tillates å bygge høyere i deler av Midtbyen, sier Nordbotten.

- Trenden er snudd

Kommunalråd og nestleder i styret i Midtbyen Management, Geir Waage (Ap), er enig med Nordbotten i at det bør skje en befolkningsvekst i Midtbyen og at Midtbyplanen må revideres.

Arbeiderpartiet har allerede bedt om en revidering av planen og Waage mener en ny plan bør vise større fleksibilitet for ulike deler av Midtbyen, særlig hva gjelder byggehøyde. Men vekst må skje i en avveining mellom volum og historisk verdi, påpeker Arbeiderpartiets gruppeleder.

- Vi må bevare de over 400 år gamle gatelinjene og strukturen av byen Cicignon tegnet. Men vi har også mulighet til større fortetting. Jeg er overbevist om at det er mulig med en betydelig økning av antall innbyggere i sentrum. Vi har allerede en rekke eksempler på tilretteleggelse for boligbygging i Midtbyen, blant annet på taket av Byhaven. Flere må til for å få mer aktivitet og liv i Midtbyen, sier han.

Han mener kommunes tilrettelegginger de siste årene har bidratt til vekst for handelsstanden i Midtbyen.

- Vi har snudd trenden. Fra en negativ utvikling, har omsetningen så vidt økt. Vi har lagt til rette for gående og syklende, og tellinger viser at antall syklende i Midtbyen har økt med over 20 prosent på få år. Jeg opplever at vi har et politisk sterkt fokus på hvordan vi kan få flere til å bo og jobbe i Midtbyen, sier Waage.

Les også: - Britannia skal ikke bli noe Rema-hotell

Les også: Postbygget skal bli gigantisk kontorbygg

Les også: Reitan bygger igjen bakgårdene i Midtbyen

Les også: Johnnylove åpner motehus i Midtbyen

Les også: Bilfri fremtid i Midtbyen

Les også: Flytter 250 arbeidsplasser til Nyhavna

Les også: Frykter milliardtap for Midtbyen

Les også: Det er en tung jobb å gjøre byen bilfri, men noen må gjøre den