- Det er branding, for å gjøre Carma mer kjent. Oslo er byen vi har flest kunder fra på nett, sier Wedø.

Hun har foreløpig ikke noen dato for når hun vil åpne én eller flere nye butikker, men ønsker å åpne den første neste år.

- Vi vil åpne i de største byene, Oslo, Bergen og Stavanger. Vi må ta med konseptet vi har bygd opp i Trondheim til neste by, sier Wedø.

Hun forteller at hun allerede har sett på lokaler i Oslo, men at leverandørene krever at butikken ikke må ligge for nært andre butikker som selger dameklær fra de samme merkene som Carma gjør.

I sommer fant Hilde Wedø fløyelsvesken hun ønsket seg.

Stor omsetningsøkning

Carma har hatt kraftig vekst i omsetningen de siste årene. I fjor solgte butikken dameklær for 25 millioner kroner uten moms, en økning på 7,3 millioner fra 2014. Samtidig ble også lønnsomheten bedre. Carma hadde i fjor like stor omsetning i nettbutikken som i butikklokalene i Dronningens gate.

- I fjor hadde nettet størst økning, men i år har vi også økning i butikken. Netthandelen tar over mye, men det er likevel behov for den fysiske butikken, sier Wedø.

En av Carmas eiere, Retro-konsernet, økte også omsetningen

Flest via Facebook

For å markedsføre Carma har Wedø i mange år vært en profilert blogger og aktiv på sosiale medier. Hun forteller at de fleste kundene i nettbutikken kommer via Facebook.

- Det er tre som jobber fulltid med nettbutikken, men vi ser det er verdt det. Vi får vist frem utvalget i butikken. Siden jeg startet i 2003 har konseptet vært at det skal være personlig. Vi får også vist frem dem som jobber i butikken på nett. Da kan det være lettere for noen å komme inn i butikken, selv om vi har en del dyre varer, sier Wedø.

Hun forteller at omsetningen vokser videre i år, og ligger an til å havne på 29 millioner uten moms.

- Vi har gjort om strukturen på innkjøp. Nå kjøper vi inn større volum av enkelte produkter. Derfor er det en klar økning, og enkelte varegrupper er vinnere, sier Wedø.

Bukser og skjerf

De siste årene er det særlig skjerf og bukser Carma har satset på og solgt mye av.

- Jeg hadde aldri trodd vi skulle bli største leverandøren av et buksemerke på nett, sier Wedø.

Hun peker også på at et tett samarbeid med leverandørene er viktig.

Flere butikker i Midtbyen takker sosiale medier for salgsøkningen

Større overskudd også

Hun er sammen med leverandører allerede i gang med å planlegge hvilke varer som skal bestilles eller produseres for å selges på Toilldagen i mars.

- Vi kan kjøpe inn store volum, og derfor tjener vi penger på Toilldagen, sier Wedø.

Lønnsomheten har også blitt bedre for Carma. Overskuddet før skatt endte på 3,6 millioner kroner i fjor, mot to millioner i 2014.

Carma har nå elleve ansatte. Wedø eier 49 prosent av Carma, mens kleskonsernet Retro eier 51 prosent.

Årets kremmer

Tirsdag mottar Wedø prisen «Årets kremmer i Trondheim og omegn», som Sparebank 1 SMN deler ut. Kravene for å komme betraktning er en omsetning på minst tre millioner i fjor, at veksten er på minst 20 prosent de tre siste årene og overskudd.

I regnskapsåret 2015 innfridde 19 handelsbedrifter i Trondheim og omegn kravene.

Sparebank 1 SMN deler ut prisen Årets kremmer for å stimulere handelsnæringen til lønnsom vekst. Hilde Wedøs Carma er årets vinner. Fra høyre: Banksjef Frode Brusveen og bedriftsrådgiver Rune Austvik i Sparebank 1 SMN. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN