- Jeg har selv vært inne på kundesenteret til AtB for å hente ruter. Der oppdaget jeg at eldre folk fikk med seg en bærepose full av ark. Besparelsen kan ikke være mye hvis AtB må kopiere ruteheftene på A4-ark til personer i stedet for å trykke de gamle ruteheftene, sier Nilsen, som står som listekandidat i Pensjonistpartiet.

Digitalt

Det var i april AtB gikk ut med beskjeden om at ruteheftene settes ut av produksjon. Årsaken er at veldig mange kunder har gått over til digitale kanaler. Ifølge markedssjef Grethe Opsal har selskapet fått i overkant av 1000 henvendelser fra folk som ønsker deler eller hele ruteheftet. Dette får de på A4-ark, men det må da bestilles via telefon eller mail til AtB.

- Vi sender da rutetabeller i posten direkte hjem til dem, og vi printer også ut på kundesentrene om noen kommer innom, sier hun.

Ber alle bestille

Men dette holder ikke, mener Nilsen. Nå ber han buss-selskapet ta til fornuft.

- Trykk opp heftene slik at de som ønsker kan få et eksemplar. Det er ikke alle som har tilgang eller er brukere av internett. Heftene bør også i fremtiden finnes på steder som det er naturlig å finne disse. Foruten kundesenteret bør de være på offentlige kontorer som fylkeshuset og rådhuset, NAV-kontorene, Hornemansgården, helsesenter og andre plasser det er naturlig at man kan finne ruteopplysninger. I tillegg bør det selvfølgelig være mulig å få disse på bussene til sjåføren, sier Nilsen som oppfordrer folk til å bestille rutehefter på A4-ark i håp om at AtB snur i saken.

- Jeg ønsker minst mulig papir jeg altså, men kanskje det blir slutt på dette vanvittige opplegget med A4-ark hvis nok folk spør etter det, sier han.

Sparer to millioner kroner

Ifølge Opsahl vil de aller fleste av de hittil over 1000 som ønsker ruteopplysninger ha for rutene de bruker mest.

- Det blir selvfølgelig noen ark det også, men sammenlignet med 350 000 rutehefter blir det veldig lite. Dette er en overgangsperiode, og vi forventer at antall papirtabeller går ned til neste ruteendring og at flere da ser fordelen av å benytte de digitale kanalene, sier Opsahl, som sier selskapet sparer nærmere to millioner kroner i løpet av et år ved fjerning av ruteheftene.

44 tonn med papir

I tillegg ønsker AtB å gi kundene så forutsigbar og rett ruteinformasjon som mulig.

- Dette får vi til best gjennom våre digitale kanaler som atb.no, reiseplanleggere, sanntidsinformasjon også videre. Erfaringen fra tidligere er at om det oppstår endringer underveis i året på en rute, blir ruteheftet fort utdatert. I tillegg til forutsigbarhet sparer vi også 44 tonn med papir, som er bra både for miljøet og økonomien.

Svein Otto Nilsen Foto: MARIANN DYBDAHL