Frem til og med mandag 18. juni hadde Olav Tryggvasons gate fire kjørefelt. To felt i hver retning.

Tirsdag 19. juni våknet imidlertid trønderne opp til halvert kapasitet for busser og biler i hovedfartsåren igjennom Trondheim sentrum.

Stengingen er første forsmak på prøveprosjektet med å lage en såkalt miljøgate i Olav Tryggvasons gate. Om rundt to uker skal det bli forbudt for privatbiler å kjøre igjennom gata.

Prøveprosjektet skal etter planen gjøre gata mer attraktiv å oppholde seg i.

KØ: Slik så det ut i Olav Tryggvasons gate tirsdag morgen. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Les også: I dag stengte to kjørefelt i Olav Tryggvasons gate

- Kaos

Gisle Keiseraas jobber med å reparere heiser, og har oppdrag i Trondheim sentrum. Rundt klokken 8.45 tirsdag morgen var han ute og gikk ved Olav Tryggvasons gate.

Han har sendt Adresseavisen følgende stemningsrapport:

- Nå ble det håpløst å være både bilist og ikke minst fotgjenger i Olav Tryggvasons gate grunnet stengte felt. Bussene står tett som hagl, stopper midt på alle fotgjengerfelt samt kjører mot rødt lys.

SKEPTISK: Gisle Keiseraas Foto: Privat

Han forteller at han måtte stå over flere klarsignal for fotgjengere før han klarte å ta seg over veien.

- Det blir spennende å se om den idylliske drømmen om gatekafeer blir noe av, da jeg vet om flere plasser som er langt koseligere å nyte kaffen enn i dette kaoset, skriver han.

Les også: Stenger Olav Tryggvasons gate for bilkjøring fra juli

Si din mening

Hva mener du om prøveprosjektet med kutt av kjørefelt for busser og biler i Olav Tryggvasons gate?

Si din mening i kommentarfeltet nederst i artikkelen!

MINDRE PLASS: To busser passerer hverandre i Olav Tryggvasons gate tirsdag morgen. Foto: Håvard Haugseth Jensen

I en avstemning i denne artikkelen stilte vi spørsmålet: «Er det en god idé med kjørefeltkutt for busser og biler i Olav Trygvassons gate?».

2220 stemmer var lørdag kveld avgitt. 10 prosent hadde stemt «Ja» og 90 prosent hadde stemt «Nei».

Avstemningen er nå avsluttet.

Les også: Sjokkert over at metrobussen ikke har flere sitteplasser

- Busstrafikken fløt greit

Sissel Hovin, som er prosjektleder for Miljøgata i Olav Tryggvasons gate, var selv på befaring i gata mellom klokken 7.00 og klokken 8.00, tirsdag morgen.

- Vi hadde en befaring sammen med Atb og transportaktørene samtidig med at sperringene ble satt ut. Det var veldig positivt for alle parter. Busstrafikken fløt greit da vi var der, selv om dette var i begynnelsen på rushtiden.

Hun legger til at det under befaringen var noe kø i Munkegata og Dronningens gate.

BUSSER PÅ REKKE: Tidligere var det to kjørefelt i hver retning i Olav Tryggvasons gate. Tirsdag var kapasiteten halvert. Foto: Martin Andersen

- Adresseavisen fotograferte busser som sto i kø litt senere på morgenen. Har du noen kommentar til det?

- Vi har forventet litt tettere trafikk. Omfanget kan være vanskelig å forutse og trafikken kan variere. Vi ser på muligheter for å endre i signalanlegg i krysset med Søndre gate, for å få bedre flyt i trafikken. Jeg regner med vi får tilbakemeldinger etter hvert fra AtB om hvordan trafikkavviklingen fungerer, sier Hovin.

Hun mener det særlig er denne uka at det kan bli tettere trafikk, siden bussenes sommerruter ikke trer i kraft før i neste uke.

- Hva med til høsten når man er tilbake til en normalsituasjon for bussrutene? Vil man da måtte regne med busskø?

- Vi er spente på hvordan trafikken fordeler seg. Folk vil gjøre rutevalg etter hva som er tilgjengelige muligheter. Mange vil kanskje tilpasse seg og velge andre ruter.

- Men er det ikke en naturlig konsekvens at fremkommeligheten reduseres når kapasiteten halveres?

- Jo, det er jo det. Det blir tettere trafikk med mindre kapasitet i gata. Det ligger i kortene at folk må gjøre andre rutevalg enn før og at vi ønsker flere skal gå, sykle eller velge kollektivt, sier Hovin.

Les også: - Det blir veldig kaotisk for bilistene i sommer

Prosjektet ferdigstilt 16. juli

De kommende ukene skal det utføres mye arbeid i Olav Tryggvasons gate i forbindelse med prøveprosjektet. Mesteparten skal være ferdigstilt 16. juli.

Blant tiltakene som skal gjennomføres er etableringen av en såkalt møbleringssone, med trær og sittemuligheter på nordsiden av gata (altså på Byhaven-siden), og det skal etableres bussholdeplasser for metrobussen.

I tillegg skal lysreguleringen settes ut av drift i kryssene ved flere av gangfeltene langs gata. Dermed blir det ikke lenger mulig for fotgjengere å trykke på knappen for å få grønn mann når de skal krysse veien over disse gangfeltene.

- Blir det ikke da vanskeligere å komme over gata?

- Det vil vi nå få erfaringer med, og det blir en del av evalueringa av prosjektet. Vi gjennomfører nå det som er vedtatt politisk.

Ifølge Hovin er det ikke satt noe tidsbegrensing på prøveprosjektet, men det skal evalueres etter seks måneders drift.

Illustrasjon av mijøgata i Olav Tryggvasons gate Foto: Miljøpakken

Se video: - Dette er utfordringene med metrobussen

Slik blir nytt kjøremønster

Under kan du se en grafikk som viser det nye kjøremønsteret for privatbiler i Olav Tryggvasons gate, som skal innføres om uker. Gata blir altså stengt for gjennomkjøring.

Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter