Burger bør ikke bli den nye barten i profilering av Trondheim.

Mandag lanserer Visit Trondheim en rekke nye opplevelsesturer i Trondheim for turister. Disse turene, eller «walks» som selskapet kaller dem, er opplevelsespakker innen mat, drikke og kultur. Det er et godt tiltak å synliggjøre kvalitetene byen har på disse områdene. Etter at Trondheim i mange år har slitt med den for lengst antikverte betegnelsen «bartebyen», er likevel ikke «burgerbyen» en erstatning vi finner grunn til å bejuble.

En av de nye turene som er klar for lansering, er Trondheims burgerløype. Byen har de siste årene fått et stadig mer rikholdig tilbud av utesteder med hamburger. Gleden i en god burger er ikke til å kimse av. Det er ikke lenger opplagt hvor man finner byens beste burger. I et dyrt ferieland vil sikkert mange ha nytte av å bli guidet til burgere her og der. Selv om det ikke lenger nødvendigvis er billig mat.

I jakten på nye merkelapper på byen, som supplement til «studentbyen» «teknologihovedstaden», «middelalderbyen» og «fotballbyen», er det gode grunner til å se mot matkultur.

Blant de nye, guidede turistløypene fra Visit Trondheim er også to gourmetturer. I stedet for enten burger- eller gourmetbyen, bør det heller slås slag for matkultur og særpreg. Nylig ble det klart at årets internasjonale utgave av svenske White Guide har fem restauranter i Trondheim på listen over de 341 beste restaurantene i Norden.

Opplevelser, mat og kultur synes stadig viktigere for turister. Det moderne skandinaviske kjøkken trekker folk fra hele verden til København, Stockholm og Oslo. Michelin-guiden ble etablert for å guide bilturister til matopplevelser verdt en tur. Ingen drar til Trondheim for å spise hamburger.

Derfor er det godt å se at Trondheim i tillegg til burger og pizza for tiden også har en spennende vekst i spisesteder som serverer lokale råvarer på høyt internasjonalt nivå. Til glede for både fastboende og turister. Dessuten er de kjærkomne eksempler på at byen er mer enn bart og burger.