Fagetatene leverte mandag sine innspill til ny nasjonal transportplanen (NTP) for perioden frem til 2029. Planperioden er blitt forlenget, samordningen er blitt bedre, langsiktigheten like så, og nytteverdi og økonomi betyr mer enn før. Det er på høy tid å ta et brudd med den lange tradisjonen for stykkevis og delt utbygging. Og det er høyst påkrevende å få satt klimaspor i veibanen.

Som så ofte før de siste årene, planlegger transportetatene å bruke de aller fleste pengene på Østlandet, og satse på det mest nødvendige i resten av landet. Mest skuffende for Midt-Norge er det at ny godsterminal i Trondheim igjen er satt på vent i kanskje ytterligere tolv år. Selv om det lenge har vært lokalpolitisk strid, må terminalen på plass av hensyn til samfunnets behov for varer, miljø og klima, vei, bane og byutvikling.

Mer gods må over på bane og båt. Veksten i biltrafikken kan ikke bremses uten bedre busser, bedre tog og bedre sykkelveier. Innspillene til ny transportplan legger gode føringer og er på mange områder meget godt tilpasset dagens politiske holdninger. Fagetatenes vurderinger og analyser er avgjørende som grunnlag for høringene som nå kommer, og som igjen danner utgangspunkt for den politiske prosessen som avsluttes med vedtak neste vår.

Men som alltid før, er det fortsatt Stortinget som hvert år skal bestemme hvor mange milliarder som skal gå til ulike formål. Utbygging av transportsektoren har de siste par årene fått mer penger enn noen gang. Kanskje særlig gledelig er satsningen på vedlikehold, som blir videreført i forslagene fra fagetatene. Forfallet på riksveiene har nå stanset opp takket være de siste statsbudsjettene. Men fylkesveiene trenger mer statspenger.

Transportpolitikken skal binde landet sammen i en ny tid med større transportbehov, større storbyer og strengere miljøkrav. Den skal samtidig legge et grunnlag for verdiskaping over hele landet, med løsninger for fly, bil og båt som kan innfri klimastandarden vi har forpliktet oss til.

Utfordringen er å fjerne etterslepet på vedlikehold, få mer gods over på sjø og bane, pluss en sterkere satsing på kollektiv i og rundt de store byene.

Fagetatene har levert gode innspill for en politikk i riktig retning. Mange enkeltprosjekter - som godsterminalen i Trondheim - må politikerne rydde opp i.