Mange i Trøndelag håpet på penger til jernbanen i Trøndelag i årets statsbudsjett. Men skuffelsen ble stor: Det er ikke satt av penger til elektrifisering av Trønderbanen eller Meråkerbanen. Begrunnelsen er at den siste runden med kvalitetssikring påviste en kostnadsøkning på rundt 600 millioner kroner.

Nå snakker riksdagspolitiker Per Åsling fra det svenske Centerpartiet med Trønder-Avisa. Han har sendt brev hvor han ber Erna Solberg (H) om å revurdere å gi penger til elektrifisering av Meråker- og Trønderbanen nå.

- Vi fra Jämtland har jobbet veldig lenge for at Meråkerbanen skulle forsterkes og elektrifiseres. Vi har hatt kontakt med flere norske regjeringer, sier Åsling til Trønder-Avisa.

Arnstad: - Helt bevisst nedprioritering av Trøndelag

Per Åsling mener strekningen er viktig både for Trøndelag, Jämtland og Härjedalen. Foto: Anna Simonsson/Centerpartiet

- Viktig strekning

Elektrifisering av Meråker- og Trønderbanen er inne i nasjonal transportplan (NTP).

- Jernbanen fram til Storlien er nå av høyeste klasse i Sverige. Den er forsterket og oppgradert. Når Stortinget i Norge hadde vedtatt en transportplan med elektrifisering av Meråkerbanen måtte vi sørge for at det ikke fantes hinder på svensk side, sier Åsling til Trønder-Avisa, som mener strekningen er viktig både for Trøndelag, Jämtland og Härjedalen.

Les også: Dette betyr statsbudsjettet for din lommebok

- Vi skal bygge

Da Adresseavisen snakket med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fredag kommenterte han dette perspektivet.

- Har ikke Norge en forpliktelse overfor Sverige til å gjennomføre det som er sagt, slik at det blir en helhet?

- Jo, men som sagt: Vi skal bygge dette. Vi må bare sørge for at det ikke blir sprekker, sa Solvik-Olsen da.

Han sa også at målet er å ha elektrifisering på plass innen 2023, slik det står i NTP-en.

- Hvis vi ikke ville elektrifisere, hadde vi tatt det ut fra den nasjonale transportplanen, sa Solvik-Olsen.

Les også: Nå er han kongen av Trøndelag