Foto: UNNI SKOGLUND

Vi er tettpakka i indre del av det som for få timer siden fungerte som en skobutikk. Nå har designfolket overtatt arenaen. Årets første Varsko er i gang. Lufta er tettpakka den også.

Designer Si Scott og Ian Anderson har tatt turen fra England for å fortelle tilhørerne om hvordan de jobber og tenker rundt eget design. De er store navn i designverden og har til sammen hatt kunder som Nike, Unicef, Coca-Cola, MTV, Issey Miyake og mange, mange flere. Nå står Scott og tørker svette foran Varsko-publikum. Han er kjent for sin gode strek. Han tegner alltid for hånd.

– Jeg har tallblindhet men det ble ikke oppdaget før jeg var 16 år. Jeg følte meg alltid dum på skolen, men tegning fikset jeg, sier Scott og tilføyer:

– Det er ikke alltid tunge konsepter bak det jeg gjør, ideen kan ofte være spontan og så utvikle seg etter hvert.

Han snakker fort og utydelig. På Manchestervis. Publikum sitter stille som mus. Konsentrerer seg for å få med seg budskapet. Etter tre kvarter og en liten pause overlater han scenen til Anderson som til publikums store tilfredshet formulerer seg mer lettfattelig.

Skape arenaer

Varsko har som formål å fremme god og utfordrende visuell kommunikasjon. Å skape arenaer for det gjennom happenings er et av tiltakene. 16 verker presenteres på Varsko. Alle er lagd spesielt for denne utstillingen.

Å skape en arena for design og designere er et initiativ som tydeligvis verdsettes. Utover kvelden når foredragene er over og arrangementet går over i fest, strømmer det inn nye mennesker. Hovedsaklig unge folk, under 35 år. Her er bare legger og ballerinasko. Kule jeans og t-skjorter med underfundige budskap. Det er lov å synes i kveld. Når lille Trondheim blir litt større i noen timer.

Til sammen 260 designinteresserte tar steget innenfor dørene til Varsko denne kvelden. En liten økning fra forrige festival. Det er folksomt mellom designkunsten på veggene.

– Se nå hva som skjer når jeg gjør sånn, sier Cristina Commodaro til kjæresten og vifter med både armer og bein. Han slenger seg med. Den interaktive skulpturen til Gaute Busch fascinerer.

De store gutta

Si Scott og Ian Anderson møtes for aller første gang i Trondheim. De har trukket ut på gata for å få luft og avkjølning.

– Jeg liker å reise og oppsøke arrangementer utenfor allfarvei. The Designers Republic, som jeg er en del av, holder hus i Sheffield og vi ser det som en fordel å være outsiders. Da kan vi betrakte ting fra utsiden. Det gir et godt perspektiv, sier Anderson.

Verken han eller Scott får honorar for foredragene de holdt, men lot seg likevel lokke nordover.

– Det er flatterende å bli spurt om å fortelle om hva man driver med. Det er også et godt avbrekk i en hektisk periode. Folk her er trivelige. Ikke for kule slik de er mange steder. I tillegg er det stas for meg å få møte Ian som er et av mine forbilder, sier Scott.

– Det er mye entusiasme fra de som driver Varsko og det tenner meg. Det er også talent her. Generelt vil jeg si at designere er for late og ubevisste. Det viktigste en designer kan gjøre er å stille seg selv spørsmål: Hvorfor gjør jeg dette? Hvordan virker det? Hvordan passer det inn i oppdraget? Hvilken effekt vil det jeg lager ha?, sier en engasjert Anderson før han går over til å kommentere den lyse kveldshimmelen: – When does it get dark?

Storfornøyd

Innenfor utstillingsvinduene finner vi varskosjef Ståle Gerhardsen. Han er strålende fornøyd med kvelden. Han hopper rundt og smiler fra øre til øre.

– Inspirasjon er alltid viktig uansett om du får den fra sjokomelka du drikker om morran eller av at en gammel dame sender et varmt smil. Jeg syns det er stort at Scott og Anderson tok turen hit for å dele sine erfaringer med oss. Og det er stort at så mange andre er her.

– Dette er happiness! sier Gerhardsen.

Foto: UNNI SKOGLUND
Foto: UNNI SKOGLUND
Foto: UNNI SKOGLUND