Denne uka pågår verdens største motefest. New York fashion week i september setter i gang motekalenderen for hele verden, og viser sommermoten for 2012. Kristin Hofsli fra Trondheim studerer mote, markedsføring og ledelse på Berkely College i New York og har nettopp startet på det tredje og siste året.

Men nå har hun tatt seg fri fra studiene for å jobbe – uten lønn.

– Jeg jobber med styling i motemagasinet The Daily Front Row, som gis ut under moteuken. Tidligere har jeg jobbet som headusher, som vil si å tilrettelegge for publikum og designere under moteshow og sørge for å plassere folk på riktig sted. Det er et sinnrikt system dette, alle som har et motenavn i USA forventer å få sitte helt i front under catwalken. Og jeg må sørge for at f.eks. Donna Karen og andre storheter får med seg det de har kommet for, sier Hofsli.

Knallhard gratisjobbing

Og selv om det er behov for hundrevis av frivillige som kan jobbe døgnet rundt i kulissene under moteuken, er det vanskelig å få innpass.

– Dette er måten å komme seg videre på i motebransjen i New York. Det handler om å skaffe seg et nettverk og vise at du er villig til å jobbe knallhardt. Jeg har alltid med meg cv-en min, uansett hvor jeg drar. Du må jobbe med kontakter og bevise at du er genuint interessert i mote, ikke bare i klærne, men i hele bransjen. New York er den virkelige motemetropolen, selv om det er økonomisk ustabilt her akkurat nå, sier Hofsli.

Det gjør at det er enda vanskeligere å komme seg videre fra motestudier, via gratisjobbing og inn i motemiljøet i «the big apple».

Mer gatemote

– Hele New York er preget av vanskelige tider, derfor har moteindustrien justert seg litt ned for å tilpasse seg økonomien til folk. Trenden går i retning av mer gatemote. Bloggere er kjempepopulære her og veldig retningsgivende for hele motebildet.

Og som et svar på en litt dyster økonomi, går det mot en fargerik sommer.

– Colourblokking-trenden fortsetter, farger blir definitivt det helt store til sommeren. Og det blir masse mønster, både på bukser, jakker og vesker. Du skal poppe opp, altså være synlig. Og hatter kommer for fullt. Skohælene blir fortsatt høye, men ikke fullt så kraftige som vi har sett i år.

I går møtte hun en av verdens mest kjente motebloggere og tidligere fashion editor for Vogue, Anna Dello Rysso.

– Jeg snakket med henne før showet til DKNY og hørte hva hun syntes om visningene så langt. Lite overraskende var det at hun likte tanken på de 100 prosent matchende antrekkene i og med at hun er dronningen av å kle seg i antrekk tatt rett fra catwalken.

Hofsli har også en egen blogg www.xoxony.notre.co, som selvsagt handler om moter.

– Og drømmejobben etter studiene?

– Det er å jobbe i et magasin med styling, fotografering og skriving. Jeg ønsker å jobbe med moteformidling. Og da er New York stedet.

Motestudent: Kristin Hofsli er 23 år og kommer fra Ila i Trondheim. Hun bor på Manhattan og studerer Fashion Marketing and Management i New York. Foto: PRIVAT
Populær blogger: Anna Dello Russo (tidligere fashion editor for Vogue) er klar for New York Fashion Week-visningen. Foto: KRISTIN HOFSLI
Kø overalt: Nina Garcia (fashion director for Elle USA) venter på å komme inn på motevisning. Foto: KRISTIN HOFSLI