- Da vi gikk gjennom materialet, tenkte jeg at dette bandet skulle jeg gjerne vært fan av, sier Bent Sæther når vi møter ham og resten av Motorpsycho på Rockheim.

De er omgitt av gitarer, basser, båndopptakere, miksebord, plakater og alt mulig annet som preger hverdagen til et rockeband. Utstillingen «Supersonic Scientists» er satt sammen av et svært fyldig materiale som bandet har bidratt med.

LES OGSÅ: Tilbringer neste høst i teatret

De er ikke enig i at de har hatt samlemani, men har tatt vare på mye. For eksempel har de bevart setlistene fra så å si alle de rundt tusen konsertene de har spilt.

Sæther, Hans Magnus «Snah» Ryan og Kenneth Kapstad, som er bandets kjerne i dag, forteller at de fniste litt da Rockheim spurte om de ville bidra til en utstilling som skulle dokumentere hva de har holdt på med de første 25 årene av karrieren.

LES OGSÅ: Siste sjanse til å høre «Demon Box»

Tidlig å havne på museum

- Det var en ære å bli spurt, men vi er på ingen måte ferdig, og det er litt for tidlig å havne på museum. Derfor var vi ambivalent. Samtidig er det greit å oppsummere det vi har gjort. Det har også hjulpet oss med å få litt bedre oversikt over alt som har skjedd, sier Bent Sæther.

Han tilføyer at utstillingen, sammen med samlealbumet og boka som blir utgitt samtidig med at den åpner fredag, kan kaste nytt lys over Motorpsycho selv for ihuga fans. Begivenheten kan også være en vei inn i deres mangfoldige musikalske univers for dem som bare har et overflatisk forhold til bandet fra før.

LES OGSÅ: Albumet var en egotripp

- Utstillingen fungerer som en innføring, men den inneholder også mye man kan fordype seg i, mener de tre.

Tre utsolgte konserter

I går var de forsterket med lydmann og mangeårig samarbeidspartner Helge Sten og Håkon Gebhardt, som var trommeslager inntil Kenneth Kapstad overtok på midten av 2000-tallet. Det er også disse fem publikum får møte på scenen når Motorpsycho framfører albumet «Demon Box» under tre for lengst utsolgte konserter.

Noe av det publikum kan fordype seg i, er innspillingen av albumet «Trust Us» fra 1998. Studioet i Halden der opptakene ble gjort, er nøye gjenskapt på Rockheim. Forsterkerne og instrumentene er de samme; til og med den kraftige ulltøffelen Bent Sæther gikk med under innspillingen, er på plass.

Kan lage sin egen mix

Og siden store deler at utstillingen er interaktiv, kan publikum lage sine egne versjoner, sin egen mix, av de opprinnelige lydsporene.

- Det som skjer i øvingslokaler og platestudio er en svært viktig del av et rockbands virksomhet. Men vi vet svært lite om hva som skjer der. Under denne utstillingen har vi gjenskapt noe av det, sier Synnøve Engevik. Hun har vært kurator og har hatt ansvaret for å sette sammen utstillingen.

Rockheims gjester kan de neste ukene fordype seg i et fyldig materiale; en stor mengde musikk som de kan velge selv og 69 korte intervjuer om ulike temaer er noe av det.

De kan også kikke på mer eller mindre kuriøse gjenstander, som jakken Ryan gikk med i ungdommen der det står skrevet på ryggen: «Yngwie Malmsteen is God, Richie Blackmore is still the best.»

Gitaren til Åge

Utstilt er også en gitar Ryan kjøpte av Åge Aleksandersen. Den ble en gang stjålet, men levert tilbake, antakelig fordi den er så vanskelig å spille på.

- Det var her det hele startet, utbryter bandet ved inngangen til utstillingen. Der står en modell av Svartlamoen og Østbyen, området der de alltid har hatt tilhold.

- Vi har hatt fire øvingslokaler gjennom årene. Alle ligger her, og det er ikke mer enn 500 meter mellom dem. At vi kunne bo billig på Svartlamoen og være en del av bydelens kreative miljø, betydde mye. Det påvirket også politikken og filosofien bak bandet. Østbyen har vært helt avgjørende for oss, sier Motorpsycho.