- Makten er blitt forskjøvet fra journalistene over til hver enkelt av oss, sier Øyvind Storli Hoel.

Han arbeider med strategi og innhold i firmaet Netlife Research og holder blant annet kurs for personer som vil få sterkere gjennomslag i sosiale medier.

LES OGSÅ: Rock City-sjefene i heftig krangel

Hoel, som opprinnelig kommer fra Oppdal, har fått med seg Aleksandersens angrep på Adresseavisens kommentator Terje Eidsvåg på Facebook og mener saken er et godt eksempel både på maktforskyvningen og på hvordan sosiale medier fungerer.

Åge Aleksandersens innlegg på Facebook sist fredag fikk 17 500 likes. Over 1100 personer kommenterte innlegget, og de aller fleste ga ham full støtte.

Les også: Takker for 99 prosent støtte

Skrevet i affekt

Hoel mener innlegget bærer preg av å være skrevet i affekt og at den direkte tonen er noe av årsaken til at det har nådd ut til så mange.

Tidligere høyrepolitiker Harald Ellefsen, som Adresseavisen for en del år siden kåret til Trondheims mektigste mann, formulerte seg slik om Aleksandersen- og Eidsvåg-kontroversen på Facebook: «Storm i et vannglass, men du verden hva FB har gjort både med vannglasset og maktbalansen.»

LES OGSÅ: Trøndersk selvpisking

I en SMS til Adresseavisen skriver Ellefsen at utsagnet er selvforklarende. Han tilføyer at sosiale medier har endret verden for alltid.

En kvisete tenåring

Øyvind Storli Hoel er enig, men tilføyer at sosiale medier fortsatt er i sin barndom.

- Sosiale medier er fortsatt som en kvisete tenåring som kommer med hissige utbrudd. Facebook er snart ti år gammelt og et utrolig ferskt fenomen sammenliknet med Adresseavisen, som ble utgitt første gang i 1767, sier han.

Hoel mener internett og sosiale medier innebærer en verdifull demokratisering av meningsutvekslingen i samfunnet, siden alle i utgangspunktet stiller likt og har samme muligheter for å ytre seg.

LES OGSÅ: Går hardt ut mot kommentator

- Facebook er blitt leirbålet vi samles rundt og er internett på sitt beste, sier han.

Nyansene forsvinner

- Men det er bare noen få som virkelig får gjennomslag. Hva er det som avgjør om man når ut til mange?

- Det avhenger i stor grad av hvordan man formulerer seg. Man må ha et godt poeng som engasjerer, men man må også appellere til folks følelser. Det gjør man ved å formulere seg intenst. Hvis du skal nå ut til mange, må du på Facebook formulere avsky, ikke ubehag, forbauselse, ikke undring og så videre.

Hoel viser til sin kollega Ida aalen, som skriver om dette i boka «Sosiale medier», som nylig er utgitt.

- Dermed forsvinner nyansene?

- Ja, på Facebook er det ofte enten/eller. Jo enklere budskapet er, desto høyere smeller det.

Gå en runde først

- Når man reagerer på noe og får lyst til å legge ut en sterk formulering; skal man la det stå til eller gå seg en runde først?

- Det er lurt å gå en runde og tenke gjennom hvordan man vil framstå. Vi har utallige eksempler på at folk har lagt ut meldinger som de angrer på og som de sletter ganske raskt. Da kan det være for sent, for noen kan ha tatt en skjermdump av det opprinnelige innlegget.

Øyvind Storli Hoel mener Aleksandersens Facebook –innlegg også er et eksempel på at folk formulerer seg røffere om andre personer på sosiale medier enn de ville gjort hvis de hadde møtt dem ansikt til ansikt.

- Når folk sitter ved tastaturet, forholder de seg til teknologien og kan glemme at det handler om mennesker av kjøtt og blod. Jeg antar Aleksandersen ville brukt en annen tone hvis han hadde møtt Terje Eidsvåg ansikt til ansikt, for eksempel i et TV-studio. Men han lot det stå til med noe som virker som et følelsesmessig utbrudd. På én måte står det respekt av det også, sier Øyvind Storli Hoel.

Innlegg med sterke, intense formuleringer slår an på Facebook, sier Øyvind Storli Hoel. Foto: Privat
Åge Aleksandersens innlegg på Facebook er et godt eksempel på hvordan sosiale medier tar makta fra tradisjonelle medier, mener nettekspert. Foto: Morten Antonsen