Andre verdenskrig som ramme: «Individets valg» er en popup-utstilling med malerier av kunstneren Vebjørn Sand som nå kan sees på Festningen i Trondheim. Foto: Frank Lervik

- Historiene er nesten for utrolige og rommer et spenn i menneskepsyken fra en periode da det dukket opp både engler og demoner i oss i en skala vi aldri har sett før, sier kunstneren som har malt bilder av både de store heltene og de store krigsforbryterne fra andre verdenskrig.

Utstillingen «Individets valg» er basert på en stor mønstring av malerier han hadde på Tjuvholmen i Oslo i vår. Bildene er hovedsakelig malt i New York, der Sand bor og arbeider. Andre verdenskrig er rammen for temaet, noe svært få bildekunstnere har gjort før ham.

Helter og forbrytere

- Jeg tar opp store temaer fra ekstreme situasjoner, der individer måtte ta et valg. Noen av disse valgene har blitt stående som ufattelige heltedåder, og andre som de største forbrytelsene mot menneskeheten, sier Sand og legger til at det ikke er noen vold i bildene hans. Det er stille, psykologiske forvandlinger der mennesker tar valg, for eksempel den tyske soldaten Joseph Schultz som nektet å være med på en henrettelse av partisaner i Jugoslavia i 1945. Han stilte seg heller opp sammen med dem som skulle skytes, og ble skutt sammen med dem.

Ondskap og idyll

- Jeg bruker blant annet impresjonismen som et virkemiddel i noen av bildene. Renoir og Monet malte bare idyll, derfor kan maleriet trekke oss inn i en atmosfære og en stemning ved å velge en spesiell teknikk. Vi tror vi ser noe hyggelig, men så er det altså det ondeste som foregår, sier Sand og henviser blant annet til en parafrase over Peder Severin Krøyers idylliske maleri «Hipp hipp hurra», men som fremstiller en scene fra Wannsee-konferansen.

- Dette stille, indre, ensomme valget som mennesket tar i møte med døden som eneste utgang. Jeg har tenkt mye på hva som fikk disse unge menneskene til å gå i døden for idealene sine. Dette er en tydeliggjøring av hva unge mennesker sto opp for da demokratiet var truet under terrorregimet til Hitler, og at de samme verdiene igjen er utfordret i vår tid, sier Sand som er opptatt av den figurative, klassiske kunsttradisjonen.

Nytt i bildekunsten

- Andre verdenskrig er nærmest ikke tatt i av bildekunsten, og når jeg nærmer meg dette i et barokt, impresjonistisk formspråk som oppfattes som vakkert og estetisk, får det jo en dualistisk motsats til de store, vanskelige temaene jeg berører.

Det offisielle bildespråket under det tredje riket var det klassisk/figurative, derfor var det dårlige kår i flere tiår for dette kunstuttrykket etter andre verdenskrig, ifølge Sand.

- I dag er det ingen som tenker på dette, derfor er det først nå vi kan formidle andre verdenskrig i det figurative kunstuttrykket, og vi trenger det figurative som et redskap for å fortelle historier.

LES PÅ PLUSS: - Det må være forførende og vakkert

Han ønsker å presentere bildekunst i andre fora enn i gallerier, og vil gjerne at kunst generelt skal vises i helt andre sammenhenger. Og det er første gang Festningen i Trondheim benyttes til kunstutstilling, en såkalt popup, en utstilling som plutselig dukker opp.

Popup-utstilling

- Jeg føler ofte at galleriene er så forfinet at du nærmest må hete Sophia Loren for å kunne gå inn. Alle har vært på en fotballkamp eller en konsert, men det er ikke alle som har vært på en kunstutstilling. Kunstutstillinger skal være ujålete og usnobbete og inkludere alle.

Vebjørn Sand holder foredrag i festningsbygget lørdag kl. 14. Utstillingen vises frem til 25. november.

Kunstneren Vebjørn Sand har nå en utstilling med 79 verk på Festningen i Trondheim. Utstillingen har tittelen «Individets valg». Foto: Frank Lervik
Kunstneren Vebjørn Sand har utstilling på Festningen i Trondheim frem til 25. november. 79 bilder stilles ut. Foto: Frank Lervik