Som en slags «Wall Street» fra den gjeldstruede delen av amerikansk boligmarked ruller «99 Homes» ut et moralsk, sosialrealistisk drama med et av kapitalismens mest hensynsløse ansikt, i form av Michael Shannon. Den dyktige karakterskuespilleren («Boardwalk Empire», «Take Shelter») er eiendomsmeglernes Gordon Gekko, og gjør store penger på å overta husene til folk som ikke klarer betjene gjelden sin.

Andrew Garfield er håndverker og enslig far som kastes ut av rovdyrkapitalisten, men kommer seg ovenpå ved å begynne å jobbe for ham. Regissør Rahman Bahrani, med et par fine, sosialrealistiske indie-filmer bak seg, har laget sin største film, med litt for bred pensel til at den slår så hardt som den burde.

Shannon og Garfield er gode, i en truet amerikansk filmsjanger; det voksne dramaet om vanlige folks problemer og levekår. Regissør Bahrani er mye bedre til å skildre fortvilelsen til folk som sliter med å betale huslånet, enn å stable på beina en moralsk klassereise, med harde realiteter som bakteppe.

Garfield er god til å få fram kvalene ved å selge sjela si til rovdyrkapitalismen, men dramaet blir for skjematisk til at resultatet helt matcher intensjonene. «99 Homes» er kraftig kost om å sko seg på andres ulykke, men den tar for mange dramatiske snarveier til at den kommer helt godt i hus.

Bolighaier: Andrew Garfield(bak) og Michael Shannon spekulerer i vanlige folks bolignød til egen rikdom i «99 Homes». Foto: Hooman Bahrani