- Det er veldig kort vei fra rotte til fiolinist, humrer komponist Bertil Palmar Johansen. På scenen foran ham står et tjuetalls musikere og øver iherdig på hans stykke «My Running Rat».

Prosjektet startet som en musikkvideo laget for forsker May-Britt Moser ved Kavliinstituttet for systemnevrovitenskap. Komponisten har latt seg inspirere av opptak fra nervecelleaktiviteten i hjernen hos løpende rotter. Videokunstner og amanuensis Johan Magnus Elvemo ved Institutt for kunst- og medievitenskap på NTNU har lagt levende bilder til musikken. I høst brukte Moser videoen som avslutningsnummer under et foredrag for 10 000 mennesker i Chicago.

LES OGSÅ (PLUSS): Etterlyser flere gode instrumenter

Flere urfremføringer

- Dette er trinn to av prosjektet, og da jeg kom hit i dag var jeg fryktelig spent på om det ville fungere, sier Johansen om stykket som for første gang blir fremført med et levende orkester på scenen, og med musikkvideoen rullende av gårde i bakgrunnen. Den største utfordringen er å få den levende og den innspilte, elektroniske musikken til å smelte sammen.

- Rottene har ikke gjort det lett for oss. Rytmisk er det grisevanskelig, nei rottevanskelig, for musikerne å følge videoen. Det er moro å se hvor fint de løser det, sier Johansen og får et erkjennende nikk fra videokunstneren Elvemo.

- Det er utrolig spennende at prosjektet tas videre og hvordan det nå får et helt nytt uttrykk, sier Elvemo.

Johansens verk «Khroma», som ble gitt i gave til May-Britt og Edvard Moser i anledning nobelprisen, vil også for første gang bli fremført i konsertsammenheng.

Nye historier for cello

Konserten med Trondheimsolistenes på Dokkhuset torsdag kveld er delt i to. Den første delen er dedikert musikk av norske komponister, mens andre del er moderne musikk basert på gammel musikk. I tillegg til to stykker av Johansen, er en Norgespremiere på Geir Johnsons stykke «Silent Spring» og en nyframføring av Nils Henrik Asheims «Cello Stories» de norske bidragene. Stykket av Asheim er et bestillingsverk som fikk en noe trang fødsel, forteller musikalsk leder for Trondheimsolistene, Øyvind Gimse.

- Vi skulle spille «Cello Stories» med cellist Truls Mørk under Oslo kammermusikkfestival i 2009, men det var på dette tidspunktet Mørk ble alvorlig syk, forteller Gimse. Selv om en annen cellist steppet inn, ble ikke prosessen helt som de hadde tenkt seg. Nå har Asheim revidert stykke.

- Jeg vil si det har blitt et nytt verk med et helt annet uttrykk og det blir spennende å presentere det, sier Gimse. Solist på Dokkhuset vil være Marianne Baudouin Lie.

I andre del av konserten står Henryk Goreckis «Three Pieces in Old Style» og Brett Deans «Carlo» på programmet.

- Den røde tråen har vært å finne aktualitet i samtidsmusikken, sier Gimse.

Finner takten

Lyden av løpende rotter og løpende buestrenger fyller salen i Dokkhuset. «Vi tar avslutningen en gang til – fra takt 19», avbryter Gimse, og musikerne blar seg tilbake i partituret. Å synke levende musikk og lydspor er en kjent problematikk, ifølge Trondheimsolistenes musikalske leder.

- Vår utfordring er å vite hva vi må kjenne igjen i lydsporet, sier Gimse, som forsikrer at rotter og musikere skal være samkjørte når dørene åpner torsdag kveld.

- Første gang vi kjørte igjennom i dag, var helt krise, men nå går det veldig bra.

Trondheimsolistene har konsert på Dokkhuset torsdag kl. 19.30.

Spent komponist: Bertil Palmar Johansen sørger for at alt lyder som det skal under prøvene med Trondheimsolistene på Dokkhuset. Foto: jens petter søraa