Kapitalismens heslige ansikt skildres på stigende rus i flettverksdrama som hovedsakelig utspiller seg i 2006. Få år før finanskrisa kom og sørget for at den økonomiske bobla på Island som noen av bakfolkene i filmen lar seg beruse av, sprakk ettertrykkelig.

Det er beskt blikk på Islands nære fortid som serveres i et knippe historier, stødig vevd sammen og solid spilt. Scenen tidlig i filmen hvor en 24-årig enslig mor og barnehageassistent prostituerer seg for glinsende, fulle og småfete bankfolk på fest, kan sees som et grelt bilde på Island.

Filmen følger hovedsakelig tre personer, med hver sine skjebnedrama, som til sammen tegner et større, mørkt bilde av et samfunn i ubalanse. Vi møter en enslig mor som sliter økonomisk og sper på med prostitusjon for å holde hodet over vannet. En forfyllet forfatter leverer nytt manus og bærer på en tragedie. En tidligere fotballstjerne får jobb i bank, og introduseres for dekadent machomiljø.

De tre hovedpersonene vikles på raffinert vis inn i hverandre, med sidehistorier og bipersoner som gjør akvariet i «Life in a Fishbowl» litt vel stort. Tilbakeblikkene på forhistorien til forfatteren gjør at filmen beveger seg litt for søkt på dramatisk tynn is.

Filmen er skarpest og best som en slags besk prequel til finanskrisen på Island. Historien om den alkoholiserte forfatteren er den minst vellykkede av de tre. Historiene er likevel solid nok vevd sammen til at studiet av livet i glassbollen blir solid film med klar agenda, uten tvil om hvem som er skurker i dramaet.