Mann og kone i kjole

Pent, men for pyntelig og stivt om dansk kunstner som levde som transperson på 1920-tallet.

Saken oppdateres.

Noen filmer har Oscar-nominasjon stemplet på seg fra første stillbilde. Tom Hoopers «Den Danske Piken» er en slik film. Siden de første bildene ble offentliggjort av Eddie Redmayne i rollen(e) som den danske kunstneren Einar Wegener og hans alter ego i kvinneklær, Lili Elbe, har det gitt lave odds å tippe ny Oscar-nominasjon for briten som i fjor fikk Oscar for hovedrollen som Stephen Hawking i «The Theory of Everything».

Det er i og for seg imponerende å se Redmayne spille ut vaklende kjønnsidentitet for 90-år siden, og hans kones reaksjon på at hennes ektemann i økende grad føler og fortoner seg som en kvinne i en mannskropp. Den britiske 34-åringen skal imidlertid passe seg for å bli for pen og flink til sitt eget og filmenes beste. Det kan argumenteres for at han er det i «Den Danske Piken». Det er langt på vei regissør Tom Hoopers skyld.

Historien er nemlig så spesiell og interessant at den med toppfolk i alle ledd burde gitt en bedre film. Basert på en virkelig historie om en dansk landskapsmaler og hans kone, den kanskje vel så begavede maleren Gerda Wegener. Dramaet om Einar Wegeners transseksuelle oppvåkning, som kvinnelig modell for sin kone, samt hvordan kona og omverden taklet hans glidning fra mann til kvinne på 1920-tallet, burde være rikt materiale for film.

I tillegg til Redmayne er det svenske stjerneskuddet Alicia Vikander nominert til birolle-Oscar som hans kone, selv om det strengt tatt er en hovedrolle. Hun er dessuten enda bedre i sci-fi-thrilleren «Ex Machina». Filmen er også nominert for kostymer og produksjonsdesign. Oscar-vinnende komponist Alexandre Desplat og toppskuespillerne Ben Whishaw og Matthias Schoenaerts gjør sine minst minneverdige filmprestasjoner på lenge.

Tom Hopper er en svært dyktig britisk tv-, drama- og filmregissør, som etter mange års imponerende arbeid, plutselig fikk gigantgjennombrudd for Oscar-grossisten «Kongens Tale» fra 2010, priset for både beste film og regi. Siden har han laget filmer som i påtrengende grad ser ut som om de er laget for Oscar-nominasjon. Det gjaldt hans versjon av «Les Misérables»(2012) og i enda større grad for «Den Danske Piken».

Bildene er pene og historien er god, men filmen ser ut som om den er spilt i en blanding av en boligannonse og et museum. Mens Hooper på saftig vis gjorde historisk drama med lukt, skitt og smak av 1800-tallet i tv-serien «John Adams», blir det noe stivt og sterilt over hans København anno 1926. Selv fiskehodene ser overstylet ut.

Til tross for imponerende trekk blir «Den Danske Piken» skuffende lite engasjerende drama. Som film om en pioner for transpersoner, er det synd den ikke er like god som den ser ut. Mannlige skuespillere har flere ganger blitt nominert til Oscar for å spille menn i kvinneklær, i «Tootsie», «The Crying Game» og «Some Like It Hot». Det er bare Jared Leto i «Dallas Buyers Club»(2013) og William Hurt i «Edderkoppkvinnenes Kyss»(1985) som har fått pris for det, i bedre roller og filmer enn «Den Danske Piken».

Oscar-nominerte:Eddie Redmayne og Alicia Vikander som det danske kunstnerparet Einar/Lili og Gerda Wegener i «Den Danske Piken» om å være transperson for 90 år siden. 
        
            (Foto: Agatha A. Nitecka)

Oscar-nominerte:Eddie Redmayne og Alicia Vikander som det danske kunstnerparet Einar/Lili og Gerda Wegener i «Den Danske Piken» om å være transperson for 90 år siden.  Foto: Agatha A. Nitecka

På forsiden nå