Med listeplasseringer på både MTV- Norway sine lister og Spotifys «Viral 50»- lister i Norge og Sverige å se tilbake på er Niklas Nesset (26) klar for nye prosjekter.

5. februar ble St. Niklas’ sin nyeste låt «C-o-o-l» lansert. Like før tok artisten turen over Atlanteren for å spille inn musikkvideo.

Snart ute med musikkvideo

- Videoprosjektet gikk veldig fort. Det tok bare en uke fra vi begynte planleggingen til vi hadde et team klart til filmingen. Jeg har laget musikkvideo før, men dette var annerledes. Det er nok det største som har skjedd med meg musikalsk sett, sier Niklas Nesset.

Regien på videoen er gjort av norske Petter Tangmyr. Nesset hadde en klar visjon på hvordan musikkvideoen skulle være. Selv om musikk i seg selv er kunstverk, mener artisten det er viktig at det rundt samspiller med selve låten. Han og regissøren hadde mange like ideer og tanker om videoen som ble spilt inn i Los Angeles og lanseres om to uker.

Les også: 3 trondheimsartister med lysende framtid foran seg. (PLUSS)

Norge blir hovedfokuset

Artisten som frem til nå har vært mest populær utenfor Norge, satser i år på å slå ordentlig igjennom også her hjemme.

- Hovedfokuset nå er å etablere prosjektet i Norge. Vi var på Norgesturné i fjor og spilte blant annet i Oslo og Bergen, men låtene mine blir faktisk spilt mest i byer som Stockholm og London. Så i år arbeider vi med promoteringen i Norge.

Man skulle tro at en som har så klare visjoner og planer over hva han skal gjøre videre, har jobbet mot musikkarrieren i lang tid. Men selv om Nesset forteller at han alltid har hatt en drøm om å jobbe med musikk, trengte han et ekstra push før han tok steget.

- Jeg la ut en demo av låten «Antidote» på Soundcloud som en venn av meg sendte til hun som nå er manageren min og sånn startet det. Jeg har alltid hatt en guttedrøm om å bli musiker, men forsto aldri at jeg hadde evnen til å gjøre det.

Les også: Tromsø- artisten Dagny blir løftet fram av iTunes og Spotify.

Planene klare for resten av året

Musikken til St. Niklas er en blanding av indie pop/rock med preg av 80- talls rytmer og melodier. Artisten forteller om at drømmen om å vokse opp på 80- tallet har vært en stor inspirasjon. I arbeidet med de nye låtene så han for seg å lage sanger han kunne se for seg bli spilt på discman.

- Med albumene prøver jeg å rendyrke visjonen min, og også finne det visuelle i låtene, tenke ut hvilke situasjoner karakteren i sangen er i og lage et sammensatt produkt, ikke bare komme med en sang.

Etter år med mindre prosjekter, er artisten klar til å levere hele pakken, med både musikkvideo, to EP- album, ett CD- album og en sommer fylt med musikk og festivalopptredener. Den første EP- platen hvor låten «C-o-o-l» er med på er planlagt å komme allerede i vår.

Utenlandssuksess: St. Niklas' sanger er for tiden spilt mest i Sverige, og i år planlegger han å promotere mer i Norge. Foto: Ragna Elise S. Iversen