Økonomiske flyktninger og lykkejegere kan være så mangt. Som i dette særdeles velgjorte irske 50-tallsdramaet etter Colm Toibins prisbelønte roman «Brooklyn» fra 2009. Den er i gode hender med et av de beste filmmanusene forfatter Nick Hornby har levert.

Godt ensemble og solid regi av den dyktige, underkjente irske filmskaperen John Crowley forklarer og forsvarer filmens nominasjoner til Oscar for beste film, beste kvinnelige hovedrolle og beste manus. Saoirse Ronan gjør en karrierebyggende rolle som den unge kvinnen som utvandrer til New York på 1950-tallet, for å havne i en slags emosjonell kryssild mellom hjembygda i Irland og storbylivet i Brooklyn.

Ronan slo gjennom på film i Oscar-nominert barnerolle i «Atonement»(2007). Hun er minst like god som forskremt irsk ungjente i New York. I bilder, stil, spill og miljøskildring har filmen ekko av klassiske melodrama. I finstemt og emosjonelt ladet dannelsesdrama av typen det ikke lages mange av som kinofilm for tida, svært sjelden så godt som her.

Med humor, varme og eminent typetegning selv på små flater, ruller filmen ut et engasjerende drama om en ung kvinne som slites mellom sitt nye liv og samfunnet og menneskene hun forlot. Fanget i en slags følelsesmessig kryssild mellom to menn vakler hun seg fram. Bildene til kanadiske Yves Bélanger og toppfolk i små, velskrevne biroller gjør det enda lettere å anbefale en finstemt, klassisk filmfortelling med kvalitet i alle ledd.

Fine følelser: Saoirse Ronan og Emory Cohen som ung irsk kvinne og mann med italienske røtter i Brooklyn på 50-tallet. Foto: Kerry Brown