Til å være en problemfilm, om unge jenter under press fra tradisjon og religion, er det befriende mye energi og livsglede over «Mustang». Debutfilmen som utspiller seg i Nord-Tyrkia er strengt tatt av de svakere av årets fem nominerte til Oscar for beste ikke-amerikanske film. I likhet med den danske «Krigen» setter den imidlertid aktuelle problem under debatt på filmatisk effektivt vis.

Filmens åpning skildrer fem unge jenter i løssluppen sommerlig lek som kunne vært mange steder i Europa. Når de kommer hjem, viser det seg at en nabo har tolket jentenes oppførsel som seksuelt ladet. Dermed utsettes de foreldreløse jentene, som bor hos bestemor og onkel, for et langt strengere regime fra sine konservative foresatte.

Det er mye friskt og lovende ved «Mustang». Filmen pirker godt i tradisjon og kjønnsroller i Tyrkia. Patriarkatets kveldende hånd over unge jenter tematiseres og kritiseres gjennom den eldre generasjonens forsøk på å tvinge unge jenter inn i ekteskap før ungdomstid og frihetstrang «ødelegger» dem.

En av de unge jentene forteller historien, Det er liten tvil om på hvilken side filmskaperne er. Foruten et flott ensemble av unge jenter har regidebutant Ergüven fått god hjelp i et kledelig ladet lydspor av Nick Caves høyre hånd, Warren Ellis.

Måten filmen går rett inn i historien på og skildringen av jentenes forsøk på å forsere hindrene som legges i veien for dem, gir på flere måter klassisk ungdomsfilm, med klar feministisk snert. Forberedelsene av en serie arrangerte ekteskap til dynamisk drama mellom tradisjon og løsrivelse blir litt sjablongaktig fortalt.

De unge jentene lever bedre på lerretet enn historien og omgivelsene gjør. Filmen har fellestrekk med iranske filmer med beslektet tema, som Marziyeh Meshkinis «The Day I Became A Woman»(2000) og Jafar Panahis «Offside»(2006). «Mustang» er mer vestlig i stil og framdrift, men det er Istanbul og ikke Berlin som blir jentenes drøm om frihet fra tradisjon og tvang.

Filmens sterkeste kort er hvordan den starter som en bred ungdomsfilm med livsglede og lek, for så å vise skjebnesvangre konsekvenser av leken, i et samfunn hvor tradisjon setter strenge rammer for jenters og kvinners utfoldelse. «Mustang» vinner dessuten på at de unge jentene og deres kamp er skildret med humor og friskt trøkk, i en historie som egentlig handler om vonde og vanskelige saker, særlig sett fra jenta som forteller.