Robert Guédiguian lager humanistiske filmer over et stort spekter, med det til felles at de gjerne utspiller seg i Marseilles, med de samme skuespillerne. «DON'T TELL ME THE BOY WAS MAD»(Nova 1 kl. 12) skiller seg litt fra hans vanlige ramme. Den tar for hevn og terror etter tyrkernes folkemord på armenere. Mesteparten av filmen utspiller seg på 1980-tallet, i Marseilles. Den franske filmskaperen klarer til slutt å gi et humanistisk blikk på en tragisk og vond historie.

«FATIMA»(Nova 2 kl. 14.30) fikk nylig den franske César-prisen for fjorårets beste franske film. Den skildrer en innvandrer fra Algerie som jobber som vaskehjelp i Lyon, som prøver å oppdra sine to barn. Basert på tekster av forfatteren Fatima Elayoubi, og med en hovedrolleinnehaver med bakgrunn som vaskehjelp og ikke som filmskuespiller, er filmen moderne sosialrealisme i form av et innvandrerdrama sett nedenfra.

En god film som kan anbefales med en liten advarsel er meksikanske «CHRONIC»(Nova 4 kl. 16). Den kan anbefales fordi Tim Roth gjør sin kanskje beste filmrolle som sykepleier for døende. Regissør Michel Franco har en gjennomført tilnærming til historien, så nådeløs at det er grunn til å advare mot vonde scener. Han kunne spart seg den siste.

Moderne fransk western er det kanskje litt drøyt å kalle «MIN DATTER, MIN SØSTER»(Nova 2 kl. 18.10), men regidebuten til manusforfatteren til Jacques Audiard ble med god grunn en snakkis i Cannes i fjor. Han skrev også manus til Audiards «Dheepan» som vant Gullpalmen i fjor.

Selv om den utspiller seg i Algerie i perioden 1989-98, føles «LET THEM COME» (Nova 4 kl. 20.30) som en ubehagelig aktuell film om framveksten av muslimsk fundamentalisme. En god, men vond film om å få frykt og vold tettere på en vanlig liten familie.