I dag besøkte mediesjefene for Schibsted og Polaris Media Næringsforeningen i Trondheimsregionen, for å dele erfaringer fra en trykket mediebransje. Tema var «hvordan ta markedsposisjoner og lykkes i den digitale utviklingen», og et fullbooket frokostmøte vitnet om stor interesse for temaet.

Schibsted-styreleder, Ole Jacob Sunde, og konsernsjef i Polaris Media ASA, Per Axel Koch, var begge enige om at samarbeid er nødvendig for at norsk journalistikk skal overleve i kampen mot store konkurrenter som Facebook og Google.

- Det er viktig med en aktiv norsk presse, og skal vi bevare den, er vi nødt til å samarbeide, sa Sunde til de frammøtte.

Venn eller fiende

Norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntekter fra globale selskaper som Facebook og Google. Sammen antas det at de to selskapene vil omsette for nærmere fire milliarder kroner i Norge i 2016.

Samtidig trenger ikke disse selskapene å forholde seg til norsk lov, på samme måte som norske selskaper. For eksempel betaler Google nesten ikke skatt til Norge.

I 2014 ble det beregnet at Google skattet kun én promille av reklameinntektene.

- Det er utfordrende å kjempe mot disse aktørene, som i tillegg til å ha et sterkt globalt nettverk, ikke forholder seg til samme lover og regler som oss, sier Sunde.

Sunde priser Facebook og Google som fantastiske selskaper, men ser på dem som en fiende i det lange løp.

- På kort sikt er det interessant å skjønne hvordan de opererer. Man kan godt flørte med dem for å lære av dem, men blir man for avhengig av dem, vil man til slutt ikke klare seg uten. Det er det jeg tror er farlig, sier Sunde.

Koch omtaler Facebook som en «frenemy», en venn og en fiende i ett, og mener det er viktig å lære av dem.

- Vi flørter kanskje litt, men vi er nøye på hvor grensen går. Facebook betyr så mye at det er viktig å forstå dem, for å kunne konkurrere mot dem.

Les også: Vil ha felles kamp mot Facebook og Google

Samarbeid er fremtiden

Facebook fungerer for mange som et mellomledd mellom mediehus og leserne. Mange lesere kommer inn på artikler nettopp gjennom Facebook, og ikke gjennom nettavisenes fronter. Dette taper mediene annonseinntekter på. Det er dette mellomleddet Sunde ønsker å fjerne, ved å skape en samlet plattform for alle medier i Norge.

- Det er idiotisk at vi skal slåss i en liten dam, i stedet for å stå samlet mot de store, globale konkurrentene, sier Sunde.

Koch er enig i at samarbeid er fremtiden, men akkurat hvordan og når er han usikker på.

- Jeg tror vi er nødt til å samarbeide mer på tvers av de store norske mediekonsernene. Ikke at vi skal ha like produkter, men at vi gjør det enklest mulig for brukeren med en type felles innlogging og plattform. I dag har vi jo ulike innloggingssystemer, og det er ikke godt nok, sier Koch.

Les også: Polaris Media skriver ned verdier av mediehus

Personalisert innhold og reklame

Ved å samle innhold på én plattform vil man kunne forbedre brukeropplevelsen, mener Sunde.

- Schibsted består av mange forskjellige nettsteder, som VG, Aftenposten og Finn, og vi har blant annet et godt samarbeid med Adresseavisen. Ved å knytte disse sammen kan man bruke dataen som samles inn til å forbedre brukeropplevelsene, ved å gjøre innholdet mer relevant for hver enkelt.

I tillegg til personalisert innhold, vil det også være mulig å produsere personalisert reklame.

- Det vil også være mulig å bruke disse dataene, slik som Facebook og Google gjør, til å lage relevante reklametjenester for brukeren, og gjøre reklamen mer produktiv og effektiv for den som betaler for den, sier Sunde.

- Den digitale revolusjonen er her, startet konsernsjef Ole Jacob Sunde frokostmøtet i Trondheim med. Foto: Frank Lervik, Adresseavisen
- Jeg er helt sikker på at vi kommer til å få mer samarbeid på tvers av de store mediekonserne i Norge i årene som kommer, sier styreleder i Polaris Media Per Axel Koch (t.h.). Her sammen med Ole Jacob Sunde, konsernsjef i Schibsted. Foto: Frank Lervik, Adresseavisen