Du tror du står og ser på en lysegul vegg, men den er egentlig helt hvit. Et annet sted tror du det er rødt du har fått øye på, men så viser det seg at det er gult. Utstillingen «Fargerom» tar i bruk arkitekturen ved museet og er en utforskning av fargeteori i praksis, ifølge Solveig Lønmo som er kurator for utstillingen der Lundebrekke har hatt med seg spiler og laget skulpturer tilpasset hovedsalen i Kunstindustrimuseet i Trondheim.

Fargespill

- Det er en opplevelsesbasert utstilling der publikum beveger seg rundt. Tanken er at folk skal få med seg hvordan dagslyset utenfra gjør at fargene i installasjonene forandrer seg på overraskende måter. Der Lundebrekke har malt en spile i en farge, kan den oppleves som en helt annen farge på grunn av lyset. Dessuten reflekteres fargene i hverandre, forteller Lønmo.

- Jeg jobber veldig kalkulert med fargene som for eksempel at gul og blå blir grønn. Men man blir alltid overrasket fordi det skjer ting i fargene som det ikke er mulig å forstå. Fargene forandrer seg alt etter hvordan spilene monteres og hva slags farger som står til hverandre, forklarer Lundebrekke.

Hun har lagt bak seg et svært travelt år med store utsmykningsoppdrag i Stjørdal kirke, Norges Bank og politistasjonen i Arendal i tillegg til utstillingen ved Kunstindustrimuseet i Trondheim som er hennes største soloutstilling til nå.

Utfordrer og utforsker

- Samme hva jeg jobber med, enten det er utsmykning av en brannstasjon eller en utstilling, så handler det om å skape en opplevelse og aktivisere rommet. Målet er å skape en helhet i rommet. Jeg ønsker å lage et univers som er interessant for betrakteren og at jeg kan utfordre deg på hva du ser. Jo mer du ser, dess mer får du ut av dette, sier kunstneren som har tekstilutdannelse fra Statens Håndverks- og kunstindustriskole. Det er tekstilreferanser i mange av verkene hun lager. Systemer og mønster er selve basen. Hun benytter ofte primærfargene rød, gul og blå og er like nysgjerrig hver gang hun utforsker fargebruken i relieffer og installasjoner.

- Jeg vil at folk skal bli utfordret på det de faktisk ser. Ofte er det sånn at man kommer inn i et rom og tror man skjønner hva man ser ved første øyeblikk. Men her er tanken at du ikke helt vil greie å fange det du ser med en gang. Og nøkkelen for å få til det er å bygge en enkel konstruksjon, som disse spilene, sier kunstneren som vil at vi skal bli trigget på alt vi tror vi vet. Det er ofte noe mer der.

Nye opplevelser

- Det handler om hva det vil si å være menneske, at vi ofte tar ting for gitt og tror vi vet en hel masse. Som for eksempel den hvite fargen på veggen der. Der tror vi at vi ser hvitt, men vi ser jo nesten aldri hvitt. Vi ser en hel masse farger og skygger. Det gir en rikhet i opplevelsen fordi det nyanseres.

Hun liker å lage varianter av identiske installasjoner slik at de ulike fargesammensetningene gir forskjellige uttrykk

- Jeg vil at du skal bli begeistret, at du skal få en opplevelse og fascineres. Jeg er opptatt av skjønnhet og estetikk, og du kan gjerne oppfatte dette som estetiske objekter, men jeg mener det er noe mer enn det. Farger er veldig komplekst, men det har ikke så høy status verken i arkitektur eller andre sammenhenger. Farger byr på overraskelser.

I forbindelse med utstillingen lanserer Lundebrekke boken «Colour Space Motion» som tar for seg fargeteori, fenomenologi, opplevelsesanalyse og kunstmetodikk.

Edith Lundebrekkes utstilling «Fargerom» på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum fra 17. mars – 29. mai.

Edith Lundebrekke utforsker fargeteori i praksis med sine installasjoner. «Fargerom» på Kunstindustrimuseet er hennes største soloutstilling så langt. Foto: Richard Sagen
Ny utstilling av Edith Lundebrekke på Kunstindustrimuseet viser fargeblandinger som oppstår optisk ved hjelp av lys og bevegelse. Foto: Richard Sagen