Krim er påsketradisjon for mange, og også i år trakk NRK og TV2s påskekrimmer mange til skjermen.

Først i påska, fra mandag til onsdag, sendte NRK «Nedgravde hemmeligheter». Tall fra TNS Gallup viser at den første episoden ble sett av 661 000. Krimmen hadde i snitt 620 000 seere per episode, og er med dette den mest sette påskekrimmen i år.

NRKs andre påskekrim «Unge inspektør Morse», sendt i siste del av påska, fikk i snitt 480 000 seere.

NRK trakk flest

Begge NRKs satsinger endte opp med bedre seertall enn TV2s påskekrimmer. Mest sett på TV2 ble Agatha Christies historie «And Then There Were None». Krimmen ble sendt langfredag og påskeaften, og hadde i snitt 387 000 seere.

«The Night Manager», filmatiseringen av John le Carerés thriller «Nattportieren», endte med 328 000 seere.

– For TV 2 er seertallene på årets påskekrimmer som forventet, sier kanalens kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til VG.

Påskenøtter og Petter Uteligger på topp

Det aller mest sette programmet i påska var derimot ikke krim. For mange er også spørreleker tradisjon. Med hele 838 000 seere på langfredag ble NRKs «Påskenøtter», seertall-vinneren denne påska. I snitt ble hver episode sett av nesten 758 000.

På TV2 var det gjensynet med Petter Nyquist i «Petter Uteligger - tiden etter», som ble mest sett i løpet av påska. Episoden ble sett av 474 000.

Les også: TV-uteligger fikk Brosteinprisen

Seirende trønder

Etter ti episoder var det klart for finale i Top Chef på TV2 andre påskedag. Der gikk trønderen Renee Fagerhøi av med seieren, og det var det 328 000 som fikk med seg, ifølge TNS Gallup.

Hvordan Fagerhøi reagerte da episoden ble vist på mandag, kan du se i TV-adressas reportasje her.

Les også: Trondheimskokken Renee Fagerhøi gikk helt til topps

Krimmen «And then there were none» ble mest sett på TV2. Foto: Pressefoto
Trønderske Renee Fagerhøi vant Top Chef på mandag. Det var det mange som fikk med seg. Foto: Christine Schefte