- Jeg er langt fra der jeg vil være som liveartist, og trenger å få sceneerfaring og mengdetrening, sier Astrid S, på kjapt trondheimsbesøk etter påskefeiring hjemme i Rennebu. I kveld spiller hun i Orkanger, i kraft av at hun har vunnet Avisa Sør-Trøndelags talentpris, før hun reiser til basen i Oslo og nye utfordringer. Og dem er det nok av denne våren.

Om drøye to uker, med den rykende ferske singelen «Paper Thin» i bagasjen, legger hun ut på en 20 jobber lang europaturné som oppvarming for den australske suksessartisten Troye Sivan. En ypperlig anledning til å finslipe livesettet før mange festivaljobber i sommer, blant annet på Pstereo. Astrid forteller at hun jobber bevisst med å bli tryggere på scenen.

- Jeg trenger å bli mer komfortabel i kommunikasjonen med publikum og med å bevege meg, jeg ikke så kjent med meg sjøl. Så er det viktig å huske at jeg er 19 år og ikke Beyoncé riktig ennå, smiler hun.

SE VIDEO: Se Astrid S framføre «Paper Thin» med Trondheim Symfoniorkester

Klein allsang

En god liveopptreden er ifølge Astrid avhengig av energi.

- Om du klarer å gi 100 prosent, blir det en fin konsertopplevelse selv om det er en sur tone her og der. Om du klarer å få til pakka med lys, lyd og trøkk i formidlingen, kan det fungere selv om du skulle være blind eller døv – du skal kjenne det likevel, forklarer hun.

- Er det en ekstra utfordring å være oppvarmingsartist, foran et publikum der de fleste er kommet for å høre noen andre?

- Nei vet du, det blir faktisk veldig artig. Jeg skal jo varme opp publikum, og kan bare kjøre på med litt sånne kleine greier som allsang, dans og klapping. Det har jeg godt av. Så tror jeg publikum vil være på min alder, og Troye Sivans musikk er veldig lik min egen, mener hun.

Egen konsert i London

Underveis i turneen skal Astrid også ha en egen konsert i London, en konsert som ble utsolgt på fem dager.

- Veldig uventa! Jeg fikk jobben kasta i fanget, og måtte gå noen runder med meg selv – og mamma. Hva om ingen skulle møte opp? Men mamma sa at alle må starte et sted, og at det ville bli «arti' læll». Så da det ble utsolgt, var mamma selvfølgelig den første jeg ringte, ler hun.

Astrid S' låter er blitt strømmet over 100 millioner ganger til sammen i Spotify, halvparten av dem for Matoma-samarbeidet «Running Out». En funksjon i Spotify forteller hvilke steder i verden det lyttes mest.

- Oslo er først, men så kommer Manhattan, Los Angeles, London og Singapore. Det er ganske eksotisk for ei bygdejente som meg!

EP i mai

Denne våren blir den mest aktive så langt i Rennebu-jentas karriere. Ikke før er europaturneen avsluttet, før hun slipper sin aller første EP med fem spor 20. mai.

- Oi, det blir spennende! Til nå har jeg jo bare gitt ut tre låter i løpet av to år. Jeg kjenner at jeg er nervøs og at folk har forventninger. Det er jo meg, det er mine tanker, ord og melodier, og veldig personlig.

Astrid forteller at hun lever med en Dropbox-mappe med over 100 egne låter, og at det skal bli fint å dele flere av dem med andre.

- 100 låter er mange for en 19-åring?

- Ja, men det er vel ikke mer enn én av ti jeg synes er bra nok – og av de bra låtene igjen, er det kanskje bare én eller to som er magisk. Låtskriving er mengdetrening det også, i tillegg vet du aldri hva som kan skje med en demo når den jobbes med i studio. Noe magisk kan oppstå, men det vet man aldri, mener hun.

Vil produsere selv

Til nå har Astrid samarbeidet med en rekke produsenter, og selv om hun har to-tre hun vender tilbake til, har det foreløpig ikke vært musikalsk fullklaff med noen.

- Kanskje skjer det aldri, kanskje er jeg ikke flink nok til å kommunisere hvordan jeg vil ha det. Kanskje jeg rett og slett skal begynne å produsere sjøl, spør Astrid, som forteller at hun er vokst opp med at musikkproduksjon er noe gutter driver med.

-Derfor var det så artig og inspirerende at Susanne Sundfør fikk Spellemannpris som Årets produsent. Det fikk meg til å tenke at det er noe jeg også kan gjøre, sier Astrid, som forteller at hun stadig lærer nye produksjonstriks i studio. Hun forteller at hun mangler det formelle musikalske vokabularet, og derfor ofte kommuniserer med kroppsspråk og lyder for å forklare hva hun ønsker.

- Et skjult kamera i studio hadde kunnet fange opp mye bra!

Astrid S har mange følgere på sosiale medier som Instagram, og tror det kan være en av årsakene til at billettene til hennes første konsert i London forsvant på fem dager. Foto: Frank Lervik, Adresseavisen