Dostojevskij og sukkerspinn i Verkstedhallen

Er det riktig å utføre onde handlinger hvis det er godt ment? Dostojevskijs tidløse «Forbrytelse og straff» vises for unge i et nytt format med popkorn og sukkerspinn på scenen.

Hesten Fjodor: - Barneteater er ofte formatert til å være lett å rigge opp og ned, for eksempel til gymsaler. Men her er det totalt gitt faen i det, sier musiker Magnus Børmark. Her sammen med hesten Fjodor og regissør Hildur Kristinsdottir. 

Saken oppdateres.

- Vi har ikke spart på noe av effekter. Det synes jeg er viktig når vi skal invitere barn og unge til teateret, sier regissør Hildur Kristinsdottir.

«Forbrytelse og straff» er tredje og siste del av teaterserien «Klassikere for Kids», hvor Kristinsdottir har tatt for seg tre litterære klassikere og gjort dem om til teater for barn og unge. De to første delene besto av Goethes «Faust» og Virginia Woolfs «Til fyret».

- Jeg hadde lyst til å gå inn i noen tunge, litterære mursteiner, og gjøre dem tilgjengelig for barn, sier Kristinsdottir.

Les også: Alle kunstnere må ha lik sjanse til statlig støtte

Urettferdighet i samfunnet

«Forbrytelse og straff» av russiske Fjodor Dostojevskij, handler om den tidligere studenten Raskolnikov. Boka skildrer hvordan han dreper en ond pantelånerske og hennes datter, fordi han mener verden vil bli et bedre sted uten dem. Raskolnikov føler seg ekstraordinær og hevet over loven, og mener at den onde handlingen veies opp av alle de gode gjerningene han kan gjøre med pengene han stjeler fra pantelånersken.

- Av de tre forestillingene er det denne jeg synes er mest aktuell. Dessverre. Det skjer ting hele tiden som gjør tematikken i «Forbrytelse og straff» viktig. For eksempel skjedde terrorangrepet i Paris like før vi spilte på Showbox i Oslo, og nå terrorangrepet i Brussel. Denne forestillingen handler ikke om akkurat det, men den handler jo om en ung mann som ser urettferdighet i samfunnet rundt seg, og prøver å gjøre noe, og så blir det veldig feil.

- Har du hatt nødt til å tilpasse historien til barn?

- Jeg kan ikke forestille meg at jeg hadde gjort det særlig annerledes for voksne. Den største forskjellen er at jeg tar hensyn språklig, og er opptatt av at de får med seg grunnhistorien. Dersom målgruppen var voksne ville jeg tenkt at de uansett kan lese boka selv dersom det er noe i historien de ikke forstår, sier Kristinsdottir.

Les også: Tiårig stipend gjør det lettere å lage kunst

60-årige menn danser disko

I «Forbrytelse og straff» retter Kristinsdottir seg mot litt eldre barn enn hun gjorde i «Faust» og «Til fyret». Her er målgruppen ungdom i alderen tretten og oppover. Kristinsdottir forteller at mange voksne også har vist interesse for forestillingen.

- Da vi hadde premiere i Oslo kom det kanskje tjue menn i 60-årene, fordi de elsket boka. Det som er gøy, er at også de ble med og danset disko i andre akt.

Forestillingen består nemlig av tre akter, hvor andre akt er interaktiv med disko, popkorn og sukkerspinn. Hva som skjer i tredje akt vil hun holde hemmelig.

- I akt to vil noen ungdommer sikkert tenke «er dette teater?», for da er vi sammen oppe på scenen og spiser litt popkorn og snakker sammen. Det er veldig fint å kunne diskutere med ungdommen om hva Raskolnikov kunne ha gjort, og hva man selv kan gjøre når man opplever urettferdighet. Man føler seg jo ganske maktesløs, for det er masse urettferdighet overalt.

Les også: Når slitne bydeler blir attraktive (Pluss)

Den feteste opplevelsen

Med «Klassikere for Kids» har Kristinsdottir ønsket å gjøre det eksperimentelle samtidsteateret tilgjengelig og gøy for barn, og da har musikk og lyd vært det viktigste virkemidlet. I «Forbrytelse og straff» er det trondheimsmusikeren Magnus Børmark som har fått utfolde seg musikalsk. Etter at han tilfeldigvis så «Faust» ble han betatt av prosjektet.

- Jeg syntes den var helt fantastisk bra. Jeg satt i en sal full av elleveåringer, og alle var helt inne i historien som egentlig er en murstein av en bok. Det var som å bli tatt med inn i en annen verden, sier Børmark.

Det beste med arbeidet til denne oppsetningen har vært den kunstneriske friheten, ifølge Børmark.

- Her var det bare å gå all in og hente ut alt av kreativitet. De som har vært med har fått kunstnerisk tilfredsstillelse, og det tror jeg også barn setter pris på. Dette er en drømmejobb for meg, fordi jeg virkelig kan ta den helt ut.

Med mye sceneutstyr, blant annet en glassfiberhest i ekte størrelse, har det derimot ikke vært uproblematisk med frakt av alt utstyret.

- Barneteater er ofte formatert til å være lett å rigge opp og ned, for eksempel til gymsaler. Men her er det totalt gitt faen i det. Her er det bare fokus på det kunstneriske og hva som blir den feteste opplevelsen. Da får det være så upraktisk det bare vil, sier Børmark.

Det er Teaterhuset Avant Garden som setter opp forestillingen i Verkstedhallen, lørdag kl. 18.00 og søndag kl. 14.00.

Les også: Gir lyd til sammenhengen

Interaktiv forestilling:  - I akt to vil noen ungdommer sikkert tenke «er dette teater?», for da er vi sammen oppe på scenen og spiser litt popkorn og snakker sammen, sier regissør for «Forbrytelse og straff», Hildur Kristinsdottir. 

Interaktiv forestilling: - I akt to vil noen ungdommer sikkert tenke «er dette teater?», for da er vi sammen oppe på scenen og spiser litt popkorn og snakker sammen, sier regissør for «Forbrytelse og straff», Hildur Kristinsdottir. 

En annen verden: Magnus Børmark ble interessert i prosjektet da han tilfeldigvis så del en. - Det var som å bli tatt med inn i en annen verden, sier han.  
        
            (Foto: Marit Langseth)

En annen verden: Magnus Børmark ble interessert i prosjektet da han tilfeldigvis så del en. - Det var som å bli tatt med inn i en annen verden, sier han.   Foto: Marit Langseth

Regissør Hildur Kristinsdottir ønsker å gjøre det eksperimentelle samtidsteatret tilgjengelig for barn og unge. 

Regissør Hildur Kristinsdottir ønsker å gjøre det eksperimentelle samtidsteatret tilgjengelig for barn og unge. 

På forsiden nå