Kulturrådet offentliggjorde tirsdag at Cirka Teater får såkalt basisfinansiering av frie scenekunstgrupper. Det betyr at de får tre og en halv millioner kroner hvert år fra og med 2016 til og med 2019.

Anne Marit Sæther, Gilles Berger og daglig leder Monica Stendahl Rokne får dermed økonomi til å produsere en rekke nye forestillinger, hovedsakelig for barn og unge. Det er første gang en frittstående teatergruppe i Trondheim får slik basisfinansiering. Tidligere bevilgninger har stort sett gått til Oslo.

Cirka Teaters siste store, utendørs oppsetning i Trondheim var «Mekatonia».

Får frigjort energi

- Dette har vi drømt om i mange år. Det er nesten så jeg ikke kan tro det. Vi har alltid arbeidet med stor økonomisk usikkerhet, og vi har flere ganger vært på nippet til å gi opp. Nå kan vi planlegge på en helt annen måte enn før, sier Anne Marit Sæther.

Hun mener at de til sammen 14 millionene fra staten vil bety at det lille ensemblet får frigjort energi til å drive mer intens kunstnerisk aktivitet. Aktiviteten har allerede vært høy i over tretti år, og Cirka Teater har en rekke planer framover. Det første store prosjektet er en happening ved deres faste lokaler på Nyhavna 11. juni.

Sommeren 2014 feiret cirka Teater trettiårsjubileum.

Kritikerros og publikumssuksess

Sammen med Gilles Berger startet Anne Marit Sæther Cirka Teater i 1984, da hun kom tilbake til hjembyen Trondheim etter teaterstudier i Frankrike. Siden den gangen har de to satt opp en lang rekke forestillinger, fra mindre forestillinger for barn til store, spektakulære utendørs begivenheter.

De har fått mye ros av kritikerne og har fått et stort publikum. Bare siden de feiret trettiårsjubileum i fjor har de nådd ut til 60 000 publikummere. Men altfor mye av arbeidstiden har i alle år gått med til å skrape sammen penger til neste prosjekt.

Cirka Teaters «Hundre hemmeligheter» ble en suksess på Trøndelag Teater.

Henger svært høyt

Cirka Teater har de siste årene hatt i overkant av en million kroner i driftsstøtte fra Kulturrådet, men har vært nødt til å skrape sammen penger fra flere hold til hver ny produksjon. Ofte har de ikke visst om en produksjon ble fullt ut finansiert før premieren nærmet seg. Nå blir situasjonen annerledes.

Monica Stendahl Rokne er like begeistret for nyheten som Sæther.

- En slik basisfinansiering henger svært høyt og er noe vi drømmer om på vår sektor. Vi har søkt mange ganger før. Nå har vi endelig fått gjennomslag. Det gjør at vi blir modigere og kan arbeide enda mer ambisiøst enn før, sier hun.

Mye å leve opp til

- Det blir ikke snakk om å lene seg tilbake når økonomien er sikret?

- Tvert imot. Denne tildelingen innebærer en stor faglig anerkjennelse, og vi får mange øyne på oss. Vi får mye å leve opp til – men det blir også lettere å planlegge større prosjekter og avtale samarbeid med andre kunstnere når vi kan planlegge på lengre sikt.

Anne Marit Sæther er på turné i Sogn og Fjordane med barneforestillingen «Tankelaboratoriet» når hun får den gode nyheten.

Penger til barn og unge

- Det er ekstra gledelig at Kulturrådet gir en slik basisfinansiering til et ensemble som henvender seg mest til barn og unge. Vi ga tydelig beskjed i søknaden om at vi satser i den retningen. Søknaden peker framover, og bevilgningen er en anerkjennelse av våre visjoner, ikke en takk for lang og tro tjeneste, sier hun.

Cirka Teater har en rekke planer etter begivenheten på Nyhavna i juni. De skal blant annet samarbeide med Nord-Trøndelag Teater om en helt ny forestilling der Gilles Bergers fantasirike scenografi nok en gang skal komme til sin rett.

Rom som blir levende

- Forestillingen tar publikum med inn i hans mekaniske verden, og han skal selv i aksjon på scenen. Rommet der vi opptrer kommer til å bli levende og vil utfordre skuespillerne, sier Anne Marit Sæther.

Blant gruppene som tidligere har fått basisfinansiering for frie scenekunstgrupper er Jo Strømgren Kompani, Ingun Bjørnsgaard Prosjekt og Verdensteatret.

I Kulturrådets retningslinjer for ordningen heter det at den har som formål å styrke scenekunstgruppers kunstneriske virksomhet. Den skal gi økonomisk forutsigbarhet og gjøre det mulig å planlegge produksjon og formidling over tid.

Planlegger happening: Cirka Teaters første store prosjekt blir en happening på Nyhavna, på området rett utenfor deres faste tilholdssted. F. v. Anne Marit Sæther, Monica rokne og Gilles Berger. Foto: RICHARD SAGEN