Helgas store norske premierefilm er ikke den beste filmen på kino denne uka, men Atle Antonsen som alkoholisert, kynisk forfatter i buddyfilm mot 10-åring med Tourettes i «Grand Hotel» viser at komikeren også takler såkalt seriøse roller. «En film om en syk forfatter med skrivesperre som prøver å skrive bok, fortsetter med sprit og gjennom et pågående barn minnes på sine forspilte muligheter», het det i vår anmeldelse av Arild Frölichs film etter originalmanus av Magan Gallagher.

Fæle prester

Ukas klart beste premierefilm har som den norske underliggende røff humor. «El Club» er laget av en av den dyktigste filmskaperen i Chile for øyeblikket, Pablo Larrain. Filmen fikk Sølvbjørnen i Berlin i fjor, og utspiller seg i en avsidesliggende kystlandsby, hvor katolske prester er deportert/gjemt bort, etter å ha begått overgrep. «En underliggende, besk humor og løssluppen skildring av de tilsmussede prestenes lidenskap for hundeveddeløp, gir filmen en spesiell tone. Dramatisk klimaks og bibelsk finale bygger opp under en film som rister raffinert i dobbeltmoralen som i mange år har bidratt til å dekke over overgrep og forbrytelser, i ly av kirken», het det i anmeldelsen.

Russisk voldsaction

Voldsorgie er sannsynligvis er ord som brukes for mye om film, men det passer for russisk-amerikanske «Hardcore». Handlingen utspiller seg i Russland, og starter med at hovedpersonen Henry vekkes til live. Uten hukommelse, sterkt kvestet, får han montert mekanisk hånd og klargjøres for action, som delvis robot og menneske. Filmens fortellergrep, med å se handlingen fra øynene til hovedpersonen, er dristig og godt gjennomført. «Som stadig flere actionfilmer fortoner «Hardcore» seg som et oppblåst, hypervoldelig dataspill», skrev jeg i anmeldelsen, av en film som ikke holder like godt hele veien.

Eventyr uten Snøhvit

Den klart dårligste premieren denne uka har de største stjernene og er den mest påkostede filmen av de fire. «The Huntsman: Winter's War» kan vel egentlig bare anbefales for dem som likte forgjengeren «Sow White And The Huntsman» fra 2012, samt de som er så glad i den moderne, animerte Disney-klassikeren «Frost»(2013) at de bærer over med en film som prøver å spille på mye av det samme for et litt eldre publikum, men uten musikken og lagene i historien som gjør «Frost» til en perle. «Emily Blunt virker helt utilpass som isdronningen Freya, mens Charlize Theron ser i det minste ut til å ha en slags glede ved å spille ondskapsfull dronning-bitch», het det i vår anmeldelse, til to på terningen.

Fem godbiter

Av de litt eldre filmene på programmet er det god grunn til å anbefale sci-fi-thrilleren «10 Cloverfield Lane», for spennende amerikanske sjangerfilm. En god, rå, humoristisk film i beslektet sjanger er anti-superhelt-filmen «Deadpool». Melodramaet «Carol» er en av de beste amerikanske filmene på kino så langt i år, med Cate Blanchett og Mara Rooney i ladet kjærlighetsdrama fra 50-tallet. Oscarvinneren for beste film, «Spotlight» er svært severdig om opprulling av katolske presters seksuelle misbruk av barn i Boston, mens en annen Oscar-vinner, «Sauls Sønn» er en av årets beste og mest enestående filmer, et intenst drama fra Auschwitz i 1944.

Hør Adresseavisens podcast OmAdressert, litt om film der også, blant annet et godt tips på Netflix:

Skitne prester: En gruppe katolske prester gjemt bort av kirken etter overgrepssaker, trøster seg med hundeveddeløp i «El Club». Foto: Arthaus