Det trønderdominerte balletteventyret med Moum Aune som regissør, Ingrid Lorentzen som ballettsjef og Camilla Spidsøe i hovedrollen har stor internasjonal suksess.

- Jeg er veldig glad, lettet og takknemlig. Først og fremst takknemlig, sier regissør Marit Moum Aune etter to overståtte oppsetninger av «Ghosts» i Komische Oper i Berlin torsdag kveld.

40 journalister hadde meldt sin ankomst til Nasjonalballettens oppsetning av Ibsens «Ghosts». Når Adresseavisen snakker med Aune på fredag, har den første anmeldelsen akkurat kommet ut. Avisen BZ kaller forestillingen kraftig og virtuos.

- Det var denne anmeldelsen vi gruet oss mest til. Vi hadde stålsatt oss på at vi kom til å få kjeft, men så var det veldig positivt.

- Ta en pastill

«Ghosts» er det eneste utenlandske gjestespillet Staatsballett Berlin har invitert i 2016. På forhånd sa Aune at forestillingen nok ikke ville falle i smak hos alle blant det godt vante ballettpublikummet i Berlin, men applausen kan tyde på at den falt i smak hos veldig mange.

- Alle reiste seg og det var hyling. Jeg tenkte «jøss, så artig kultur de har her i Berlin med roping», for jeg tenkte det var sånn applausen i Berlin var, forteller Aune.

Hun var forberedt på at det ville være kulturforskjeller mellom det norske og det tyske publikummet, så hun skjønte ikke at det var uvanlig med slik respons før hun kom bak scenen.

- Teknikerne var helt hysteriske, og da jeg spurte om dette ikke var vanlig, begynte de bare å le. Det var en veldig spesiell opplevelse.

Før den høylytte applausen, var der derimot hele stille i salen, forteller hun.

- I starten var det noen som hostet, og da var det noen som ropte at han måtte ta seg en pastill. Det ville aldri ha skjedd i Norge, sier hun og ler.

Les også: Elevene hyller danselæreren

Åpner for Trondheims-forestilling

På mottakelsen hos ambassaden etter forestillingen fikk Aune pratet med mange av de største danserne i verden. Der manglet det ikke på invitasjoner til å reise videre på turne. På spørsmål om det er mulig å få se oppsetningen i Trondheim, svarer hun at det ikke er opp til henne, men at hun håper det vil være mulig.

- For meg, personlig, så er Trondheim det viktigste stedet å få vist oppsetningen. Det hadde vært veldig gøy.

Hun mener turnéversjonen ville kledd flere scener i Trondheim.

- Hvis noen har lyst til at vi skal komme, så vi ville blitt kjempe glade for å bli invitert. Jeg ville blitt det i hvert fall!

Lettet: Regissør Marit Moum Aune er glad, lettet og takknemlig etter torsdagens oppsetninger. Foto: Berit Roald, Scanpix