Mange tenker på Gullvåg som maleren, først og fremst. Men faktum er at han også lager mye grafikk. Og det er grafikken og teknikken som er tråden i utstillingen denne gang.

- Dessuten er det et samspill med hva jeg jobber med i maleriet. Tematisk har du parafrasen, barndom og mye av det jeg har holdt på med i maleriene mine, sier Trondheimskunstneren som synes det å jobbe med grafikk gir en ideell arbeidssituasjon.

Begeistret for grafikk

- Iblant tenker jeg at jeg skal selge det jeg har av hus og bo på hotell resten av livet, og dra fra trykkeri til trykkeri. Det gir en fantastisk mulighet det å komme til dekket bord i Roma, i Oslo, i Kina eller i Frankrike og de stedene der jeg trykker bildene mine. Der står det trykkere, en presse og alt av utstyr er klappet og klart, sier Gullvåg begeistret. Han sammenligner det med bakkemannskapet på en flyplass. Mens det å gå inn i atelieret, ha et verksted i gang, da er det så mye praktisk som må ordnes.

- Da må du starte dagen med å rense 27 pensler. I et trykkeri er det så annerledes. Der er det folk som tilrettelegger alt før du setter den første tusjflekken. Men det er et fruktbart vekselspill å jobbe både med malerier og grafikk.

Hovedtyngden av grafikken han nå stiller ut er laget de siste to årene. De fleste er trykket ved Kunsthøgskolen i Oslo. Noen er fra Edition Copenhagen, trykkeriet der en utvelgelseskomité bestemmer hvilke kunstnere som får æren av å trykke der. Kunstnere må inviteres inn med sine grafiske verk.

Trykkeriets avtrykk

- Det er grafikken som er greia her. Dette er den første visningen av noe jeg har gjort i København, supplerer Gullvåg og sikter til det renommerte danske trykkeriet.

- Hvordan vil publikum merke at grafikken er trykket på ulike steder?

- Det er kanskje ikke så veldig synlig. Det er jo samme ballen jeg skyter med, det er bare en annen vegg jeg treffer. Men det er noe med bak-klangen her, og det er ofte en liten dreining med noen spesielle teknikker som kan variere fra trykkeri til trykkeri. Det er selvsagt kunstnerens prosjekt som overstyrer.

- Trykkeriet har en tendens til å sette sitt preg på verket hvis kunstneren ikke er så erfaren som Gullvåg, supplerer Per Høiem ved Galleri Ismene.

- Vi ser det for eksempel på Ole Larsens trykkeri i Helsingborg. Der har hele produksjonen med ulike kunstnere en tendens til å bli litt «Ole Larsen», sier Høiem.

Farter over hele verden

- Det er ikke bare trykkeriet, men det er også noe med hva byen og stedet gjør med deg. Som da jeg var i Roma og gikk gjennom byen halvannen time før jeg kom på jobb. Det setter en viss standard, forteller kunstneren som reiser til Kina med tre maleriutstillinger og to kunstutstillinger i løpet av året. Alt som vises i Trondheim vil også bli vist i Kina.

Han er mye på farten og burde hatt fotlenke, ifølge Høiem, som fikk huket tak i kunstneren mellom Oslo, København og Kina. Gullvåg tar sjelden fri og enda sjeldnere ferie.

- Arbeidsdagene i helgene er jo veldig annerledes, for da er det ingen som ringer og forstyrrer meg. Da får jeg gjort så mye mer. Hvis jeg blir drittlei kan jeg jo bare dra til Værnes og flykte til et sted, sier grafikeren og maleren, og legger til at ferden da gjerne går til Roma.

- Det er et fint sted å flykte til. Det er der man bør være når man skal lade batteriene. Der strømmer det noe inn hele tiden, sier Gullvåg.

Håkon Gullvåg, nye grafiske arbeider, Galleri Ismene, torsdag 21.april.

Håkon Gullvåg jobber vekselvis med grafikk og malerier. Nå stiller han ut sine siste grafiske verk i Galleri Ismene. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen