- Den beste festivalen så langt

Trondheims rykte som et «jazz powerhouse» er ytterligere forsterket, mener Ernst Wiggo Sandbakk.

Musikerne Tone Åse og Ståle Storløkken mener Jazzfest lykkes både med å favne bredt, smalt og lokalt. 

Saken oppdateres.

Det var sjef for City of London Festival som brukte ordene «jazz powerhouse» om Jazzfest etter fjorårets festival, forteller Sandbakk.

Med over 40 konserter, 13 egenproduksjoner og fire bestillingsverk, i tillegg til konferansedelen Jazz Summit, synes jazzsjefen beskrivelsen passer enda bedre på årets utgave.

- Jeg tror ikke det finnes andre festivaler på vår størrelse som kan by på noe tilsvarende. Vi er fornøyd med nivået, vi er der vi skal være, sier Sandbakk.

LES OGSÅ: Trondheim Jazzorkester skal spille på stjerne-bursdag i New York

Årets nest siste konsert fant sted på Brukbar/Blæst i går kveld der Ola Kvernberg fremførte bestillingsverket «Steamdome».

Sønnen går dem i næringa

I køen inn til konsertlokalet treffer vi musikerne Tone Åse og Ståle Storløkken som har spilt på flere tidligere utgaver av festivalen. I år nøyer de seg med å være publikum.

- Vi har fått sett mange bra konserter, sier de to, og ramser opp: Dee Dee Bridgewater, Sissel Vera Pettersen og Trondheim Jazzorkester, Kjetil Møster vs. Terje Tysland og I Like To Sleep. I sistnevnte band spiller sønnen deres, Amund Storløkken Åse.

- Han går oss i næringa, ler de. De er for øvrig enige om at Jazzfest er blitt veldig bra med et variert og spennende program.

LES ANMELDELSEN: Tårene trillet hos Tysland (Pluss)

- Festivalen greier å engasjere med større navn, samtidig som det er plass til det lokale og smalere konserter, konferansedelen Jazz-summit og flere bestillingsverk. Det er veldig godt jobbet, fastslår de to.

Årets Jazzfest har inneholdt mye nyskrevet musikk, blant annet fra Ola Kvernberg, Mats Eilertsen, Sissel Vera Pettersen og John Hollenbeck. Mye nytt var det også i konserten med Jan Magne Førde og Ila Brass Band, der Førde stilte med håndplukkede musikere og Henning Sommerro på piano, plystring, sang og Steinmeyerorgelet.

De rundt tretti musikerne på scenen begeistret publikum i Nidarosdomen med et tverrsnitt av Førdes musikalske univers og fikk høre folkemusikk fra Norge og flere verdensdeler, i tillegg til melodiøs jazz.

ANMELDT: Vakkert, lyrisk, sart og nakent. To stillferdige menn gjorde sterkt inntrykk i Dokkhuset. (Pluss)

Feiret 70 år på scenen

Søndag ettermiddag feiret festivalen at Asmund Bjørken har stått på scenen i 70 år. Blant gjestene var Tore Johansen, Ivar Gafseth og Jan Erik Kongshaug.

Sistnevnte ble tidligere under festivalen intervjuet om sitt virke som tekniker i Rainbow studio, der han i over 40 år har sørget for god lyd når det tyske plateselskapet ECM har gjort innspillinger med en rekke verdensstjerner. Kongshaug spilte i sin ungdom gitar i Bjørkens band og gjorde comeback søndag.

Det er for tidlig å si hvor mange besøkende festivalen har hatt og økonomisk resultat. Sandbakk regner med at de vil ende opp med cirka like mange besøkende som i fjor. Da hadde det besøkstall (inkludert gratis-arrangement) på 11000.

Den siste konserten finner sted i Olavshallen torsdag, når Trondheim Symfoniorkester og Frode Fjellheim fremfører pro-sjektet «The Orchestral Joik Project featuring Mari Boine».

LES OGSÅ: «Mulig jeg er professoren som legger altfor mye i Tyslands tekster» (Pluss)

ANMELDT: Fikk jazzorkesteret opp på tå hev (Pluss)

ANMELDT: Minneverdig på tvers av sjangere (Pluss)

LES OGSÅ: Jazzfest med mangfoldig stemmeprakt (Pluss)

- Jeg tror ikke det finnes andre festivaler på vår størrelse som kan by på noe tilsvarende, sier en fornøyd Ernst Wiggo Sandbakk. 

- Jeg tror ikke det finnes andre festivaler på vår størrelse som kan by på noe tilsvarende, sier en fornøyd Ernst Wiggo Sandbakk. 

På forsiden nå