Kunstneren Olav Christopher Jenssen har illustrert en ny praktutgave av Jon Fosses dikt «Denne uforklarlege stille», som nylig har utkommet på det tyske forlaget Kleinheinrich. Det er stor begeistring for Fosse i Tyskland, både for bøkene og teaterstykkene, ifølge Jensen som lot seg inspirere av en svensk kunstner da han satte i gang med illustrasjonene til Fosses lyrikk. Nå er 35 bilder fra boken samlet i en utstilling ved Galleri Ismene i Trondheim.

Raderinger

- Til denne rare, litt ettertenksomme verden kom jeg til å tenke på den svenske kunstneren Carl Fredrik Hill forsvant inn i en psykose, etter tragiske omstendigheter. Livet hans ble slik at han satt i en hjørneleilighet i Lund og tegnet og tegnet. Han etterlot seg over 2500 tegninger, mange av dem veldig karaktersterke. Og i denne sammenhengen tillot jeg meg å ta ut fragmenter fra bildene hans og lage raderinger som illustrasjoner til denne boken, sier kunstneren som også lot seg inspirere av to bøker han hadde liggende på bordet der han arbeidet. En bok om fugler og en bok om sopp.

- Jeg tenkte at disse fuglene uten ben, og disse soppene som var i jord, var en slags syntese av den menneskeverden som Fosse beskriver i sine dikt. Jeg lot bildene drysse rundt i boken helt fritt i forhold til hvilke dikt bildene tilhørte. Deretter tok jeg kontakt med Fosse som ikke visste hvordan innholdet kom til å bli, forteller Jenssen. Han var kjent med Galleri Ismene i Trondheim og tenkte på dem som en presentasjonsmulighet i Norge.

Tredje utstilling i Trondheim

- Vi har fulgt denne prosessen tett og har kjent Olav Christopher i mange år nå. Han har blant annet laget grafikk til grafikk-klubben vår, forteller Marte Høiem.

- For mitt vedkommende handler det om at man først ser på kunsten, deretter er neste fase at vi må like personen som har laget kunsten. Det har alltid vært vår filosofi at de kunstnerne vi stiller skal vi ha et godt forhold til. Derfor har vi hatt kunstnere som har stilt ut her gang etter gang, sier Høiem. Dette er Jenssens tredje utstilling i Trondheim. Han har også utført et stort veggarbeid i foajeen ved Trøndelag Teater, og har laget to store skulpturer ved hver av inngangene til Charlottenlund videregående skole.

Regnes som tysk i Tyskland

Han har bodd i Berlin siden 1983, og det er Berlin som er hjemme for Jenssen nå, men han har fortsatt en nær relasjon til det norske kunstlivet. I Tyskland blir han regnet som en tysk maler.

- Kunstmuseet i Bonn har den største samlingen av tysk etterkrigskunst med en dominerende generasjon kunstnere som Georg Baselitz, Sigmar Polke og Anselm Kiefer. Da disse kunstnerskapene var dekket opp lette de i den kommende generasjon kunstnere og der innlemmet de meg og lot meg være en tysk maler. Jeg har hatt hele min voksne yrkesaktive tid i Berlin og har undervist på kunstakademiet i Hamburg som Polke sin etterfølger, sier kunstneren som nå er professor i maleri ved Hochschule für Bildende Künste i Braunschweig.

Refererer til Norge

- Jeg var egentlig student ved kunstakademiet i Oslo, men de syntes at min fremmøtekvotient var så begrenset at jeg ble eksmatrikulert. Og da ble det Berlin, noe som var veldig verdifullt. Jeg kom til et kulturelt landskap der jeg følte meg vel. Det skapte en distanse og en tydelighet til den norske tradisjonen som jeg refererte til, og som ble veldig meningsfull. Det ble begynnelsen på et arbeid som det var naturlig å fortsette i Berlin, forteller Jenssen.

Utstillingen «Denne uforklarlege stille» åpnet onsdag kveld og vil bli stående til 28. mai.

Foto: Christine Schefte, Adresseavisen