- Teatersjefen er ikke opptatt av det som skjer i Trøndelag

- Undertonen i Kristian Seltuns debattinnlegg er at skuespillerutdanningen ved HiNT ikke burde ha eksistert, sier skuespiller Madeleine Brandtzæg Nilsen, opprørt over teatersjefens manglende interesse for scenekunstmiljøet i Trøndelag.

Skuespiller Madeleine Brandtzæg Nilsen mener teatersjef Kristian Seltun ikke er opptatt av det som skjer rundt skuespillerutdanninga ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Her er avgangsklassen i 2011 med «Peer Gynt». 

Saken oppdateres.

- Jeg er så provosert av Seltuns debattinnlegg at jeg ikke fikk sove i natt, sier skuespiller Brandtzæg Nilsen som er utdannet skuespiller fra Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT). Hun reagerer kraftig på det hun mener er et angrep scenekunstmiljøet i Trøndelag.

I et debattinnlegg i Adresseavisen skriver teatersjef Kristian Seltun følgende; «Det er på tide å si det som det er, selv om det er fryktelig upopulært: Det utdannes altfor mange skuespillere»

Bryr seg ikke

- Seltun har rett i en ting, og det er at det utdannes for mange skuespillere. Men det er jo ikke noe nytt, sånn har det vært lenge. Problemet er at sjefen ved Trøndelag Teater ikke aner hva som foregår på teaterutdanningen ved HiNT. Kristian Seltun kikker kun mot det som skjer i Oslo, sier Brandtzæg Nilsen.

Anette Ystgaard (Ap) kritiserer Seltun for å arrangere autidion til musikal ved Trøndelag Teater bare i Oslo.

Brandtzæg Nilsen gikk ut fra HiNT i 2011 og har jobbet med en rekke teaterproduksjoner etter den tid, blant annet som primus motor for «Rabarbarateatret». Hun har vært ansatt ved Sogn og fjordane teater, og har hatt en rekke prosjekter med den kulturelle skolesekken. Nå har hun fått en rolle i «Karlsson på taket» som settes opp til høsten ved Trøndelag Teater.

- Seltun beskriver meg som et ubeskrevet blad i sitt leserinnlegg, men jeg er ikke noe ubeskrevet blad. Jeg har jobbet som skuespiller i over fem år. Teatersjefen her har aldri har vist interesse for noe av det som skjer rundt teaterutdanningen i vår region. Vi satte opp «Peer Gynt» som avgangsforestilling, men Seltun dukket aldri opp for å se den. Han var aldri innom skolen.

LES OGSÅ: Sterkt drama om liv uten mening

Kun opptatt av Oslo-området

Hun mener at man som teatersjef ved Trøndelag Teater har en forpliktelse overfor regionen når det gjelder å være oppdatert på det som foregår av scenekunst her.

- Det skjer utrolig mye her, og skuespillere fra HiNT jobber masse. Generelt vil jeg si at rekrutteringen fra Hint er veldig god, og det har jevnlig vært folk innom Trøndelag Teater også. Men det er så åpenbart at det er Kunsthøgskolen i Oslo (KiO) Seltun rangerer som best, HiNT er nærmest ikke-eksisterende, sier Nilsen.

Kristian Seltun mener Nilsen misforstår når hun har fått en oppfatning av at han ønsker teaterutdanningen ved HiNT til livs.

LES OGSÅ: – Teaterets oppgave er ikke å tjene penger

Sysselsettingsporblem

- Det er ikke HiNT som er problemet, og det er en skole jeg har vært med å heie frem. Det er summen av alle skuespillerutdanningene i Norge nå som gjør at stadig flere utdannes til arbeidsledighet. Som et resultat av dette er det en risiko for at rettferdighetskrav går på bekostning av kvalitet, sier Seltun. Han understreker at det er sysselsettingsproblematikken han er opptatt av .

- Nilsen mener at du uavhengig av dette ikke viser interesse for det som skjer her i regionen?

- Vi får ikke med oss alt og det er bare å beklage, men vi er mer rundt og ser enn hva man kan få inntrykk av. Og vi har ansatt flere skuespillere som er utdannet fra HiNT, deriblant Stine Fevik som har hovedrollen i «Hedda Gabler» ved teateret nå. Men vi har en større rekrutteringsbase enn Trøndelag, og det skal vi ha, sier Seltun.

På forsiden nå