- Det varmer at det er flere enn mora mi som er glad i meg, sier Ståle Gerhardsen.

Det var tirsdag i forrige uke at kunstneren og grafikeren la ut en melding på sin Facebook-vegg om at han skulle lage 24 silketrykk i A4-størrelse helga etter. Motiv og farger holdt han hemmelig. De som ville kunne forhåndskjøpe trykket for 1250 kroner. Ventet man til etter at motivet var kjent, måtte man ut med 2000 kroner.

Et par dager etter var alle silketrykkene solgt – før de engang var produsert.

- Og jeg kunne ha solgt mange flere. Responsen var overveldende. Jeg tror det handler litt om at det ble en greie. At de som kjøper det, får mer enn et bilde; de får en opplevelse, spenningen, uvissheten, sier Gerhardsen.

I mars malte han en 7,5 meter høy tegning på Lade skole like før den skulle rives.

Bakgrunnen for stuntet var at han skulle delta på et silketrykk-kurs i regi av Grafill, en forening for grafiske illustratører.

- Jeg hadde lyst til å gjøre noe artig. I forbindelse med mitt virke som Art Director (hos reklamebyrået Tibe, journ.merk) skulle jeg holde et foredrag om personlig merkevarebygging. Som et grep for å teste min egen personlige merkevare i sosiale medier, la jeg jeg ut en melding om at det var mulig å kjøpe trykket mitt usett. Jeg tenkte å bruke et screenshot fra stuntet i foredraget, sier han.

Kunstverk med en historie

At silketrykkene ble utsolgt såpass kjapt ga ham et visst forventningspress.

- Det var litt skummelt, jeg ante ikke hvordan det skulle bli. Jeg er råglad i å konseptualisere ting, og denne gangen måtte jeg levere, sier han.

Han beskriver det ferdige motivet som en fyr med en førerhund i ansiktet i stedet for øyne, og selvfølgelig med tittelen «Usett», for å legge på ytterligere et metanivå.

Kjøperne av grafikken kommer fra hele landet. De fleste er folk han ikke aner hvem er. Tilbakemeldingene har vært gode.

- Til nå er det blitt satt pris på. Folk synes det var et artig stunt, og at det i seg selv er «value» nok. Jeg har også fått tilbakemelding om at selve produktet ble vellykket. Når man skal kjøpe noe å henge på veggen er det morsommere når det er en historie knyttet til det, sier Gerhardsen, som til vanlig selger bildene hos Galleri SG.

Inviterer til spleiselag på bok

For å følge opp stuntet la han mandag morgen ut en invitasjon til et spleiselag på en bok han planlegger. Utgangspunktet er en serie illustrasjoner fra hans hverdag i pappaperm, som han i fjor høst publiserte på Instagram under #Pappapermtegninger.

- Jeg har bare én regel, og det er at tegningene må lages om morgenen, ikke kvelden i forveien, fortalte Gerhardsen til Adresseavisen da vi intervjuet han om hans matpakketegninger.

- Jeg fikk mye oppmerksomhet for tegningene og ble kontaktet av et forlag som var interessert i å gi dem ut. Avtalen gikk i vasken, og siden har prosjektet ligget på is. Nå håper jeg det kan bli bok etter hvert, sier han.

For å være med på spleiselaget kan man forhåndskjøpe boka for 250 kroner. Betaler man «noen tusenlapper» kan man bli tegnet inn i noen av situasjonene i boka.

- Og hvis man er storkar og betaler 15 000 kroner tegner jeg en tegning av vedkommende på side tre i boka. Alle som bidrar får navnet sitt nevnt, sier Gerhardsen.

SIGNERT: Blå mandag møter Blå Java

Etter et par timer mandag formiddag hadde han fått inn 10 prosent av de 25 000 han trenger for å dekke trykkekostnader. Om én måned, den 13. juli, avsluttes aksjonen og han vet om det blir bok eller ikke.

- Det er spennende. Kommer det inn mer penger enn jeg trenger kan jeg justere på opplaget eller lage en hardback.

ORDET FRITT: Kjære kjellerrebell, kom hit så skal du få en klem

Bakgrunnen for stuntet var at Gerhardsen skulle delta på et silketrykk-kurs i regi av Grafill, en forening for grafiske illustratører. Foto: Trond Aslak Øvrum
Og slik ble resultatet. Foto: Trond Aslak Øvrum