Midtnorske pionérverk innkjøpt av Museet for samtidskunst

Flere arbeider fra begynnelsen av 1980-årene, laget av fire Trondheimsbaserte kunstnere, er innkjøpt av Museet for samtidskunst i Oslo. Dette skjer i forbindelse med utstillingen "Stille Revolt", som viser en oversett og radikal kunstretning i norsk kunsthistorie.

Oddvar Daren (t.h.) er storfornøyd med innkjøpet. Her sammen med kunstner og ektefelle Leiken Vik i fjor.  Foto: Glen Musk, Adresseavisen

Saken oppdateres.

Lars Henrik Paalgard, Audun Sørsdal, Terje Munthe og Oddvar I. N. Daren er fire av de totalt fjorten kunstnerne som er representert i utstillingen "Stille Revolt: Norsk prosess- og konseptkunst på 70- og 80-tallet", som åpnet på Museet for samtidskunst i Oslo den 4. mars. Disse møttes ved Kunstskolen i Trondheim og som gruppe hadde de sin debututstilling i Trondheim Kunstforenings lokaler i 1982.

Frem i lyset

"Stille revolt" er kuratert av Ingvild Krogvik og viser en ny og konseptuell tendens i overgangen mellom 1970- og 80-årene, som i ettertid falt i skyggen for andre bevegelser på det norske kunstfeltet. "I norsk kunsthistorieskriving har konseptkunsten glimret med sitt fravær, og retningen har heller ikke vært presentert i større utstillinger", heter det seg i presentasjonen fra museet, som er en underavdeling av Nasjonalmuseet.

Nå er det bestemt at flere av verkene som er stilt ut av de fire nevnte kunstnerne er kjøpt inn til museets samling, som teller i overkant av 5000 verk fra perioden 1945 til i dag. Det dreier seg om fotodokumentasjonen "Måling av Snødybde" (1982) av Daren, fotoserien "Mot sort" (1982) av Audun Sørsdal, fotoet "Kile" (1985) av Munthe, Daren og Paalgard, samt videoen "Video-Audio-Ago" (1982/83) av Munthe.

Suverent

Oddvar Daren er svært fornøyd med innkjøpet.

- At vi ble spurt om å bidra til utstillingen var i seg selv kjempestas. At vi nå kjøpes inn er selvfølgelig helt suverent. Han understreker imidlertid at det ikke er snakk om at dette endelig var på tide.

- Da vi møttes på kunstakademiet og startet å jobbe sammen, fant vi fort ut at gallerirommet var for lite for oss og at en spesialisert malerilinje var for smal og trang. Vi foretrakk naturrommet, det å jobbe utendørs i stor skala, og det å jobbe med en rekke medier samtidig. Med en god dose selvironi og eksperimentvilje jobbet vi med installasjon, foto, performance, video og dynamikken mellom tekst og bilde. Vi ville bryte ned skillene mellom de forskjellige kunstformene og forventet ikke at institusjonsrepresentanter og kritikere skulle følge etter oss ut i naturen. Det var et helt annet regime da, noe vi var svært klare over. Det er ikke slik at vi i nesten tretti år har sittet og surmulet over at disse arbeidene og dokumentasjonen av det vi gjorde ikke har blitt kjøpt opp tidligere.

LES OGSÅ: Kunstnere skaper liv i distriktene

Foregangsfigurer

De fire spilte en viktig rolle i å etablere intermediaavdelingen på akademiet, noe som utover 90-årene utviklet seg til å bli en av de mest markante kunstlinjene i Norden. Denne interessen for nye teknologier gjenspeiles i verksutvalget som nå er kjøpt inn. Disse konseptualistene var tidlig ute med fotomanipulasjon og en såkalt mixed media-praksis, og hevder nå at dette er foregangsfigurene for nykonseptualismen på 2000-tallet. At interessen for disse tidlige foto-, video og performancearbeidene er stor kom tydelig frem på åpningen av utstillingen, da Museet for samtidskunst så sin største publikumsoppslutning siden det åpnet i 1990.

Hva verkene, som stilles ut frem til 18. september, er innkjøpt for, opplyser museet av prinsipp ikke om.

"Kile" 1985, Værøy av Terje Munthe,Oddvar Daren og Lars Henrik Paalgard 

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå