Fra sitt utsiktspunkt i en gammel avholdslosje på Ranheim har billedkunstneren Leiken Vik skrevet boka «Eksenter», der hun presenterer over 20 ulike kunstprosjekter spredt over hele Norge.

Prosjektene har det til felles at de er drevet av kunstnere som har etablert seg i lokalsamfunn der de driver allsidig virksomhet, har atelierer og gir nytt liv til bygninger som ofte er verneverdige.

- Kunstnerne får ofte kritikk for at de ikke deltar i den offentlige debatten. Men svært mange gjør faktisk det, det skjer bare på en annen måte. Prosjektene vi skriver om i denne boka har store ringvirkninger i lokalsamfunnene, sier Leiken Vik.

Hun er redaktør for boka og har med seg Solveig Lønmo som medforfatter. Fotograf Guri Dahl, som har overtatt et boktrykkeri i Halden, har vært en viktig samarbeidspartner.

Fra Arendal til Kirkenes

Blant bidragsyterne er Leiken Viks mann, kunstneren Oddvar I. N. Daren. Siden 2005 har de to restaurert losjelokalet på Ranheim, Sagatun, slik at avholdsfolkets møteplass nå inneholder både bolig, kontor og produksjonslokaler for kunst.

Sagatun, slik det framstår i dag, har fellestrekk med mange av prosjektene boka beskriver. Vik og Lønmo har vært helt fra Arendal i sør til Kirkenes i nord. De har blant annet besøk kunstnerne Anne-Karin Furunes og Kalle Eriksson på Nylænne i Stjørdal, og Vik skriver i tillegg inngående om kunsthistorien i Trondheim, der hun trekker en rød tråd fra etableringen av NTH i 1910 til i dag, når byen ligger i forkant av utviklingen innen elektronisk kunst, særlig gjennom biennalen meta.morf.

Kunst til lokalbefolkningen

- Hva får lokalsamfunnene igjen for denne aktiviteten?

- Prosjektene vi skriver om foregår på steder der det ikke finnes offentlige kunsttilbud. Dermed får lokalbefolkningen oppleve samtidskunst, noe de ellers ville vært foruten. Dessuten blir kunstnerne ofte sentrale personer i lokalmiljøene. På den måten forsvinner gamle fordommer om at kunstnere er bohemer som ikke er til å stole på. Enkelte lokalmiljøer var på forhånd skeptiske til å støtte kunstprosjektene fordi de fryktet at kunstnerne lett kunne gi opp og forsvinne. I stedet har de opplevd at kunstnerne har jobbet hardt. Mange har lagt ned store mengder gratisarbeid som har kommet lokalsamfunnene til gode, samtidig som de stadig har slitt med dårlig økonomi.

LES OGSÅ: Arbeider for geologisk park på Østmarkneset

Kunstnere med kritisk blikk

- Har kunstnere en plikt til et slikt samfunnsengasjement?

- Nei. Kunstnere er en like mangfoldig og sammensatt yrkesgruppe som andre. Men mange av dem blir lett engasjerte. De har et kritisk blikk og et godt øvet blikk, slik at de ser fenomener andre kanskje ikke oppdager. De er dessuten mye friere enn politikerne, som er bundet av partiprogrammene sine.

Leiken Vik og Oddvar I. N. Daren har engasjert seg på flere områder i Trondheim i mange år, særlig innenfor byutvikling og kulturpolitikk. De sto sentralt i etableringen av Lademoen kunstverksteder i 1993 og drev Galleri Trans-Art tidlig på 2000-tallet.

I det siste har de engasjert seg i utviklingen på Ranheim, en bydel i sterk og hurtig vekst.

Blir inspirert av andre

- Jeg blir inspirert av å jobbe sammen med andre. Vi kunstnere kan være rabulister når vi befinner oss i atelieret, der vi har full frihet. Men når vi skal skape plass og aksept for kunsten ute i samfunnet, må vi samarbeide med andre. Da må vi også godta at det i mange saker finnes ulike syn. Flere av prosjektene er basert på en slik kollektiv tankegang, og noen av dem blir til gjennom dugnad, sier Vik.

Kunstnere med bakgrunn i Trondheims kunstmiljø står bak de flere av initiativene i boka.

Ett eksempel er Are Andreassen, som har drevet et kunstnerisk arbeidsfellesskap på Fleinvær i Gildeskål kommune i Nordland. På samme sted åpner nå prosjektet Fordypningsrommet, bygninger tegnet av arkitektene i Tyin tegnestue i Trondheim. Håvard Lund, saksofonist med bakgrunn i Trondheims jazzmiljø, er initiativtaker.

Et asymmetrisk fenomen

Talleiv Taro Manum, som står bak festivalen Hilsen fra Ringnes i Follo, var også aktiv i Trondheims kunstmiljø i flere år. Det samme gjelder Guttorm Nordø, som nå har etablert seg i Hof i Vestfold sammen med May-Irene Aasen.

Blant de andre prosjektene i boka er Skulpturlandskap Nordland, som kunstneren Anne Katrine Dolven fikk ideen til da hun satt på en kafé i Berlin, og Guttorm Guttormsgaards Blaker gamle meieri.

Blant de andre prosjektene Vik og hennes medarbeidere har besøkt, er også Morten Viskums Vestfossen kunstlaboratorium, fotofestivalen Nordic Light i Kristiansund og Bergen Kjøtt og Bergen Contemporary Art Project.

Tittelen på boka er valgt med omhu. «Eksenter» er et begrep fra astronomien som beskriver fenomener som beveger seg asymmetrisk til systemet som ligger rundt. Ordet er også roten til «eksentrisk» og «eksentriker».

Utstilling: Røtter skåret i tynne skiver var et av elementene i Viks og Darens utstilling i Bodø sist høst. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN