Folk handlet i vei, alskens godsaker fra hele regionen i løpet av dagene 4.-6. august. Den gjennomsnittlige omsetningen for hver utstiller lå på rundt 90.000 kr, viser tall fra Oi! Trøndersk mat og drikke AS som står bak festivalen.

Mange nykommere

- Vi har jobbet målbevisst med at utstillerne kommer samlet regionvis for å delta. I år hadde vi flere regioner enn noen gang. Og vi hadde rekordmange påmeldinger til kåringen «Årets nykommer» der man virkelig kan få vist frem nye produkter, sier Melting.

Nærmere 200.000 besøkte årets festival som også bød på ulike kurs og kåringer. I fjor var 170.000 innom festivalen. Dermed ble det ny rekord i antall besøkende i tillegg. Trøndersk matfestival er den festivalen med best omsetning av lokalmat i hele landet, ifølge Melting.

Folk vet hva de vil ha

- Publikum er bevisste på hva de vil ha og mange møtte opp i god tid for å sikre seg de beste varene. Det samme ser man på Bondens marked, der er også Trøndelag ledende i omsetning foran resten av landet. Både matfestivalen og Bondens marked er unike møteplasser for produsentene og et stort antall publikum, sier Melting.

Hun trekker fram de mange scenearrangementene og ulike aktiviteter for barn som noe av trekkplasteret under festivalen. Og selvsagt alle smakebitene på både etablerte og nye produkter.

Nyhetene frister

- Folk er nysgjerrige på hva matfestivalen har å by på og mange er ute etter å prøve noe nytt. Vi hadde spesielt mange nye utstillere i år, og selvsagt vil det ta litt tid før disse får etablert seg i markedet, men matfestivalen er en arena der de får vist seg frem for mange, sier Melting.

Bryggerifestivalen hadde alene en omsetning på to millioner kroner i år.

Matfestivalen med rekordomsetning: Trøndersk matfestival økte omsetningen med 2,2 millioner kroner fra året før. Foto: Vegard Eggen