Det viser tallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram tirsdag morgen.

Nettutgavene når flest (61prosent), mens lesertallene for papiravisene faller i samme tempo som ved tidligere rapporteringer, med en samlet tilbakegang på 10 prosent.

Mens Adresseavisens papiravis holder stand, øker mediehusets samlede lesertall. Sterkest er økningen blant digitale lesere.

Papirutgavene når daglig 51 prosent av befolkningen, mens mobilutgavene har en daglig dekning på 40 prosent.

- Det er tøffe tider i bransjen, men tallene viser at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. Ikke uventet fortsetter papirlesingen å falle, men vi klarer å beholde leserne digitalt gjennom satsing på godt norsk innhold, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

50 prosent leser papiravisen

En ny vekting av tallene har gitt utslag for enkelte av avisene, særlig de store, men det ville uansett vært nedgang for de største avisene, ifølge MBLs tall.

Tallene viser videre at mer enn åtte av ti nordmenn over 12 år daglig leser nyheter fra norske mediehus på nett, mobil eller papir. Og mer enn halvparten av befolkningen (51%) leser fortsatt minst én papiravis på en gjennomsnittlig dag.

Aftenposten er den største papiravisen i Norge, med 473 000 daglige lesere. Til sammen når avisa 1,237 millioner lesere på papir, nett og mobil. VG er det største mediehuset når man slår sammen lesing av alle publiseringsplattformene, med til sammen 2,370 millioner lesere.

Adressa større enn BT

Ser man på papirutgavene alene er VG nest størst (368 000). Deretter følger Dagbladet (224 000), Dagens Næringsliv (203 000), Adresseavisen (155 000) og Bergens Tidende (153 000).

Nettutgavene til norske medier har en vekst på knappe 4 prosent, mens lesingen av mobilutgavene faller svakt med 0,7 prosent.

MBLs undersøkelse er foretatt ab TNS Gallup. Totalt er mer enn 50 000 personer over 12 blitt intervjuet over telefon.