Det var sjampagne og heidundrende musikk av mange slag, det var taler og jam til langt på kveld. Dokkhusets tiårsjubileum ble feiret så det forslo.

Mandag kveld, på dagen ti år etter at huset åpnet dørene for publikum, sto Trondheim Jazzorkester, Trondheimsolistene og Trondheim Voices sammen på scenen for første gang. De tre ensemblene har Dokkhuset som sin hjemmebane, og under jubileumskonserten viste de enda en gang at de kan spille hva det skal være.

LES OGSÅ: Dokkhuset satte rekord i antall arrangementer i fjor.

«Grenser hører ikke hjemme her», sto det i konsertprogrammet. Dokkhuset har vært grenseløst i alle sine ti år og var det også denne gangen. Trondheim Jazzorkester har i sine mange ulike prosjekter hatt en spennvidde fra rock til samtidsmusikk. Trondheimsolistene er like allsidig, og de to ensemblene passer hverandre som hånd i hanske.

Trondheimsolistene kan spille rocka, klassisk musikk, og Trondheim Jazzorkester kan spille jazz tett opptil samtidsmusikk. Jubileumskonserten bød på hele spennvidden, med over 30 musikere i aksjon. De sju vokalistene i Trondheim Voices var toppen av kransekaka, enten Heidi Skjerve sang «Ved Rondane» eller de henga seg til vokale klanger uten ord.

LES OGSÅ: I år inntar også julebordfylla Dokkhuset.

Eirik Hegdal, som hadde skrevet og arrangert nesten all musikken, sa det selv: Dokkhuset er stedet der musikk møtes på tvert av sjangre. Huset viser også at musikkmiljøet i Trondheim er fordomsfritt.

Musikere med bakgrunn fra Jazzlinja kan bli rockestjerner i Highasakite, eller de kan bli avantgardistiske musikere i den andre enden av skalaen. Begge deler er like anerkjent i miljøet de kommer fra, og de kan spille i én sjanger den ene uka og i en ganske annen uka deretter.

Det som skjer på scenen i Dokkhuset er sjelden tilbakeskuende, men kvelden ga oss anledning til å se tilbake på det som har skjedd siden dørene ble åpnet første gang. Trondheim Kammermusikkfestival, som åpnet med denne konserten, ville ha et nordisk senter for kammermusikk, og dermed begynte ballen å rulle. Utbyggerne på Nedre Elvehavn, NTNU og flere andre ble med på laget, og konturene av en unik konsertscene bergynte å ta form.

LES OGSÅ: Trondheim Kammermusikkfestival har i år egen lyttebil.

Arkitekt Svein Skibnes skapte et nytt hus med utgangspunkt i det gamle pumpehuset som i sin tid fjernet vann fra tørrdokkene til Trondhjems Mekaniske Værksted. Det ble bygget ut, både mot Innherredsveien og mot fjorden og fikk en svært fleksibel konsertsal som kunne brukes til mange slags arrangementer. I 2015 var det 334 ulike tilstelninger i lokalene.

- Nå er Nedre Elvehavn komplett, sa Jarle Lysklett da Dokkhuset åpnet. Han var administrerende direktør i Nedre Elvehavn AS, som sto for utbyggingen av området og som betalte de 20 millionene utbyggingen kostet. Han mente hele bydelen fikk et betydelig løft når den også fikk et kulturhus.

Ivar Østerlie, tidligere fakultetsdirektør ved NTNU, takket både Lysklett, arkitekt Skibnes, NTNUs tidligere universitetsdirektør Per Ivar Maudal og flere andre da han fortalte om hvordan det hele startet.

Ti år senere er det lett å se at Lysklett fikk rett. Dokkhuset er blitt et kulturelt kraftsentrum i den nye bydelen og gir den en ekstra dimensjon i tillegg til handel og servering. En rekke av verdens fremste musikere har spilt der, og scenen har fått et internasjonalt ry.

Jubileumskonserten viste at vitaliteten i miljøet rundt Dokkhuset fortsatt er i behold. Alt tyder på at denne scenen vil beholde livskraften i mange tiår til.

Salen var fullpakket. Over 300 tilhørere feiret tiårsjubileum Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen