Brimi og Hjeltnes lanserer trønderske matkasser

Arne Brimi og Arne Hjeltnes tror det er marked i Trøndelag for kortreiste og «kortpakkete» matkasser levert på døra.

Reklamerer for ny matkasse: Før var de gutta på tur, nå er de gutter i matprat. Næringslivsmann og tv-personlighet Arne Hjeltnes (til venstre) og tv-kokk Arne Brimi lanserte onsdag en ny matkasse som først distribueres i Trøndelag.  Foto: Morten Antonsen

Saken oppdateres.

Onsdag lanserte parhestene nyheten om at de står bak en ny matkasse i Norge – Mattid. Det dreier seg om mat og oppskrifter som du bestiller på nettet og som leveres på døra hjemme. Det finnes allerede flere konkurrenter på markedet, men Brimi og Hjeltnes tror de har funnet nøkkelen til at nettopp deres konsept skal lykkes.

- Vi plukker råvarer fra lokale, små og middels store produsenter. I tillegg er det etablert pakkestasjoner i hele landet, som gjør det mulig å levere kortreist og fersk mat fra regionen der akkurat du bor. Dermed kan du eksempelvis få fersk fisk og lokalprodusert ost i matkassa, uttaler parhestene under lanseringen i Trondheim.

LES OGSÅ: Kjempevekst for middagskasser

Hopper over distribusjonsledd

Konseptet er gründet av Erik Lidahl som er daglig leder, og det var Lidahl som fikk med seg Arne Brimi til å plukke råvarer og lage oppskrifter. Lidahl har lenge sett et potensial i lokale matprodusenter og mulighetene til å pakke regionalt. Jetpak har utviklet et eget distribusjonssystem med pakkesentraler i hele landet.

- Matkassene som allerede eksisterer på markedet, pakkes og sendes fra Oslo. Når vi handler inn og pakker lokalt, hopper vi over et par distribusjonsledd. Dette gjør at vi kan levere kvalitet til konkurransedyktige priser.

LES OGSÅ: Nesten 3000 får mat på døra i trondheimsregionen

Ønsker å bli markedsledende

I dag mottar nordmenn om lag 65 000 matkasser i uka, og de to største leverandørene – Adams matkasse og Godt levert – står for halvparten. I første omgang er det trønderne som kan bestille kassen, men planen er at de skal kunne levere til hele Norge innen sommeren 2017.

- Vi ønsker å bli markedsledende og målet er å levere 20 000 kasser ukentlig på landsbasis, sier Lidahl som foreløpig ikke vil ut med omsetningsmål.

Gründeren Lidahl, Brimi og Hjeltnes er overbevist om at det er marked for nok en matkasse som gjør det mulig å redusere handleturene til butikken.

- I dag er det temmelig få som kjøper matkasser, og vi er overbevist om at det er marked for flere. Folk er stadig mer opptatt av god og sunn mat. Og når vi har muligheten til å plukke fra de 200 matvareprodusentene som finnes i Trøndelag, har vi muligheten til å hevde oss, sier Hjeltnes.

LES OGSÅ: Kokker med innflyttingsfest i ny fabrikk

Nordtrønderske investorer

Alle tre har investert i Mattid, i tillegg har de fått støtte fra Innovasjon Norge samt de nordtrønderske investorene Fornøyde Folk, SS Invest, Norsk navigasjon, Tidligfasefondet og T: Lab Accelerate.

- Hvor lang tid tar det å lage en rett, Brimi?

- Like lang tid som et potetkok.

Starter i Trøndelag: Matkassekonseptet Mattid åpner først i Trøndelag, nærmere bestemt 24. oktober. Arne Brimi (til venstre) står for oppskriftene, mens Arne Hjeltnes bidrar med konseptutvikling.  
        
            (Foto: Morten Antonsen )

Starter i Trøndelag: Matkassekonseptet Mattid åpner først i Trøndelag, nærmere bestemt 24. oktober. Arne Brimi (til venstre) står for oppskriftene, mens Arne Hjeltnes bidrar med konseptutvikling.   Foto: Morten Antonsen

På forsiden nå