Hun er en av våre ledende opera- og konsertsolister og har siden 1989 vært knyttet til Det kongelige teater i København. Og hun har sunget så mange ganger i Olavshallen at hun også her er på hjemmebane.

Les også: Break mot ballett

Les også: TSO får 2,4 millioner mer

Stort, psykologisk drama

- Jeg har holdt på så lenge og sunget i så mange år, at det er repertoaret som forandrer seg, først og fremst. Men jeg har aldri sunget så stort her før. Dette stykket er ganske dramatisk og krever store stemmer for å komme gjennom orkesteret, sier Stene om operaen i én akt av den ungarske komponisten Béla Bartók.

- Dette er et psykologisk drama mellom mann og kvinne der begge gjør alt galt, kan man ikke si det sånn, spør Stene og henvender seg til sin svenske kollega, operasangeren John Lundgren som har rollen som Ridder Blåskjegg. Han har også vært en del av solistensemblet ved Det kongelige teater i København.

Symbolsk fortelling

- Ja, det handler om en mann og en kvinne som har giftet seg. Kvinnen forlater alt, sine foreldre, sin bror og sin forlovede for å bli med Blåskjegg inn i den mørke, ugjestmilde borgen hans. Musikken er ganske ekstrovert, men alt i handlingen er ganske introvert. Det er det indre livet og tankene som beskrives her, sier Lundgren.

- Det er et fantastisk partitur, men vi har ikke arier. Vi snakker og tenker sammen. Det er ikke en tradisjonell opera, supplerer Stene om forestillingen som varer i én time. Det er snakk om en konsentrert operaversjon med stemningsbeskrivelser og mye symbolikk.

En tettpakket akt

- Det er ikke en full scensik versjon, men det vi kaller "semistage". Det er én akt, men det er så mange inntrykk og musikken er så sterk, at du får utrolig mye gjennom denne forestillingen, forteller operasangeren fra Byneset.

- Det kommer til å bli noe av det kraftigste et symfoniorkester kan gjøre, det er noe ekstra i alt, så jeg tror det blir heftig for publikum å få oppleve dette, sier Lundgren. Ingen av dem har sunget "Ridder Blåskjegg " før. Stykket fremføres sjelden og det synges på ungarsk, men tekstmaskinen sørger for at publikum kan få med seg innholdet.

- Man kan ikke koreografere seg bort fra dette stykket, og jeg tror vi har jobbet frem en bra form for å illustrere handlingen. Musikken har så mye farge i seg at det blir viktig å ikke dytte inn for mye av andre ting. Det skal være noe å vise frem fra orkesterets side også, understreker Lundgren.

Kjærester og fiender

Stene og Lundgren har jobbet sammen mange ganger og vært et par på scenen ved flere anledninger.

- Vi har vært både kjærlighetspar og fiender på scenen. Vi har prøvd alt. Husker du Tarquinius, da skulle jeg jo "voldta" deg, men hvordan ble det med det igjen, spør han smilende henvendt til Stene.

- Nei, jeg ville vel litt for mye, sier Stene flirende.

Scenograf Zuzana Gilhuus har latt seg inspirere av Håkon Blekens bilder for å lage den sceniske rammen rundt oppsetningen. 113 bilder av Håkon Bleken er projisert og vises på tre store skjermer i løpet av forestillingen. I tillegg har Bleken malt ett bilde spesielt til forestillingen om "Ridder Blåskjegg".

Scenografi med Bleken-bilder

- Jeg har forsøkt å tilpasse bildene gjennom de ulike stadiene i operaen. Jeg har lett etter detaljer i bildene som kan ha en forbindelse til situasjonene i stykket, sier Gilhuus som fikk helt frie tøyler av Bleken til å benytte bildene i scenografien.

- Det er jo en dramatisk historie, det dreier seg om liv og død. Og sånn sett passer bildene mine godt inn. Jeg er veldig spent på se dem i sammenhengen, dette gleder jeg meg til, sier Bleken og avslutter med at han gjerne kan bli sitert på at han i fremtiden kan tenke seg å jobbe mer med scenografi og teaterkulisser.

- Men det må vel helst skje i løpet av de nærmeste årene da, avslutter han humrende.

Randi Stene og John Lundgren synger hovedrollene i operaen "Ridder Blåskjeggs borg" Foto: Adresseavisen