Salget av popcorn, godteri og drikke er helt avgjørende for finansieringen av mye av det kinoene driver med, sier salgs- og driftsdirektør Espen Lundberg Pedersen i Nordisk Film Kino til NRK.

Nytt publikum

Han har forklaringen klar: – «Kongens nei» trekker mange som til vanlig ikke går på kino til kinosalene. De bruker ikke kiosktilbudet så mye som vi er vant til.

Her kan du lese Adresseavisens anmeldelse av filmen

Publikummet på action- og barnefilmer spiser og drikker godt for seg, mens smalere filmer og historiske drama tiltrekker seg seere som ikke tar like for seg.

Mer snop til «Børning 2»

Men NRK kan trøstende melde at kioskene går travlere tider i møte allerede denne uken, når «Børning 2» har premiere.

Les også: «Kongens nei» er uanstendig

– Da forventer vi å selge betydelig mer drikke og popcorn, som er det målgruppen for denne filmen vil ha. Så over tid utjevner det seg, sier Lundberg Pedersen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.