- Kritikken er mer ekskluderende enn kunsten

Direktøren for den omstridte kunstfestivalen Bergen Assembly mener man må tåle at samtidskunst er uforståelig.

Haakon Thuestad er direktør for Bergen Assembly, en kunstfestival som har fått kritikk for å være utilgjengelig for publikum.  

Saken oppdateres.

- Det er dumt hvis det spres en oppfatning om at samtidskunst alltid er noe som må forstås, det holder å oppleve kunsten, sier direktør Haakon Thuestad ved Bergen Assembly.

Han understreker at han ennå ikke har besøkt Kunsthall Trondheim.

LES OGSÅ: Disse begrepene om kunst bør du kunne

LES OGSÅ: - Det er skipsreder Fredriksen som holder liv i meg

Dypt uenig

Adresseavisen skrev mandag om kunststudent og lærer Nina Bollingmo Rosvoldsve som er redd åpningsutstillingen i den nye Kunsthall Trondheim skremmer bort potensielle publikummere. Hun mener både selve utstillingen og formidlingen mot publikum er noe utilgjengelig og pretensiøs, og kan bli en bekreftelse på fordommen om samtids-kunst som noe fremmed og uforståelig.

Direktør Helena Holmberg ved kunsthallen, som også har kuratert utstillingen, mener kunstens tematikk berører de aller fleste, og at tittel og informasjonsskriv er forståelig for hvermannsen.

- Etter min mening virker kritikken mer ekskluderende enn selve utstillingen, sier Thuestad ved Bergen Assembly.

- Kritikk er positivt

Bergen Assembly er en biennale, altså en tilbakevendende kunstfestival, som arrangeres i Bergen hvert tredje år (triennale). Førsteutgaven i 2013 høstet mye kritikk nasjonalt for å være utilgjengelig og lite synlig for bergens-publikummet. I år har derimot festivalen fått mye positiv omtale, særlig i utenlandsk presse.

Direktør Thuestad sier de har tatt til seg kritikken, men at de likevel ikke har endret markedsføringen.

- Vi har som mål å utfordre biennaler andre steder i verden. Siden vi hele tiden vil presentere noe nytt og uvant, er vi beredt på kritikk. Samtidig er det viktig å se på kritikk som noe positivt, sier Thuestad.

Motorpsycho

Gustav Svihus Borgersen, kunstkritiker og universitetslektor ved NTNU, har besøkt åpningsutstillingen flere ganger og er uenig i at den er «typisk util-gjengelig».

- Det har vært godt besøkte arrangementer, blant annet intervju med Edward Snowden og konsert med Jenny Hval. Jeg tror nøkkelen til verkene er samtale. Jeg har selv tatt med studenter og fått fine samtaler ut av det, mange med lite befatning med samtidskunst fra før.

Borgersen uttaler seg på generelt grunnlag og mener det er urealistisk å forvente at alle skal like alle utstillinger ved en institusjon som kunsthallen.

- Og hva angår den engelske tittelen på utstillingen kan man jo spørre seg om hvorfor kunsten avkreves så glassklar tale. Om man ser til musikk, har da eksempelvis lokale trønderske helter som Motorpsycho kommet seg unna med platetitler som «Phanerothyme» og låttitler som «Lawned (Consciousness Causes Collapse)» uten å bli stemplet som elitistiske.

På kollisjonskurs: Kunststudent og lærer Nina Bollingmo Rosvoldsve (til venstre) og direktør Helena Holmberg ved Kunsthall Trondheim er helt uenige om åpningsutstillingen i den nye kunsthallen. 
        
            (Foto: Kristin Slotterøy)

På kollisjonskurs: Kunststudent og lærer Nina Bollingmo Rosvoldsve (til venstre) og direktør Helena Holmberg ved Kunsthall Trondheim er helt uenige om åpningsutstillingen i den nye kunsthallen.  Foto: Kristin Slotterøy

Gustav Svihus Borgersen er kunstkritiker og vikarierende universitetslektor ved NTNU. 

Gustav Svihus Borgersen er kunstkritiker og vikarierende universitetslektor ved NTNU. 

På forsiden nå