Retro åpnet sin første butikk i Carl Johans gate, nederst i Midtbyen, i 1986. Dagens eiere overtok fra Haltvik i Nordre gate i 1988, og butikken har siden vokst til å omfatte sju butikker i Trondheim, Kristiansand og Bergen.

Økte omsetningen

Konsernet går godt og den samlede omsetningen for Retro AS var i fjor 138,5 millioner kroner - en økning på 8,9 prosent fra 2014.

Daglig leder og medeier Jørgen Sagmo ble ansatt på begynnelsen av 90-tallet. I over 20 år har han prøvd å fange tidsånden innenfor herre- og damemote i midtre og øvre prisklasse.

- Vi har i stor grad lyktes med å fange opp hva kundene liker, men det er ikke alltid like lett å forutse hva som virkelig tar av.

Tok av

Jørgen Sagmo plukker frem Acne-skjerfene i lammeull som et eksempel på en uanmeldt farsott. Skjerfene fra svenske Acne ble superpopulært for et par år siden, og ble raskt utsolgt.

- Acne-skjerfet er i utgangspunktet bare en større utgave av et klassisk herreskjerf, men det tok helt av. Skjerfene startet skjerf-bølgen som blant annet åpnet for Holzweiler som nå gjør suksess med sine rutete ullskjerf.

Sagmo sier flere nordmenn har råd til klær i midtsjiktet.

- Vi selger ikke luksusprodukter, men vi strekker oss til det som gjerne blir kalt «affordable luxury». Klær som mange kan ta seg råd til. Dette er et segment som har vært i vekst de siste årene.

Jubileums-kolleksjon

For å markere 30-årsjubileet har de laget en egen kolleksjon i samarbeid med de norske designerne Tom Wood, Varsity, Holzweiler, Cala Jade, Livid og Røros Tweed. Kunstner, forfatter og reklamemann Ståle Gerhardsen fra Trondheim står bak mønster- og fargevalg på produkter fra Holzweiler.

Motebusiness: Den første Retro-butikken åpnet i Carl Johans gate i 1986. Retro-sjef Jørgen Sagmo og medeier Randi Kulsetås avbildet i andre etasje i forbindelse med en artikkel om Retro-konsernets økonomi. Foto: Glen Musk
Stor trend: Ullskjerfene fra svenske Acne ble en stor trend, og åpnet for dagens skjerftrend. Foto: Retro
Jubileumsdesign: Multikunstner Ståle Gerhardsen har satt sitt preg både på reklamekampanjen og enkelte produkter, blant annet dette skjerfet fra norske Holzweiler. Foto: Retro