Alle hun møter har opplevd å miste noen av sine kjære

Bestemoren til venninnen ble drept av en snikskytter da hun skulle kjøpe brød sammen med sin datter.

Gjennom flere år har kunstner Mari Meen Halsøy jobbet med å reparere krigens sår i Beiruts bybilde ved bruk av billedvev. I «The Living Room» har hun gjenskapt en sønderskutt vegg fra et hus i byen Bhamdoun, med små vevde tepper med samme form og farge som kulehullene. 

Saken oppdateres.

- Fysiske skader på kropp og bygninger kan repareres. Sårene på sjelen vil alltid være der, sier Mari Meen Halsøy.

Siden 2010 har kunstneren fra Skien jobbet med prosjektet «Wounds», der hun ved hjelp av billedvev forsøker å reparere krigens sår i Libanons hovedstad Beirut ved bruk av billedvev.

Halsøy dro til Beirut for første gang i 2008 på et kunstneropphold. Hun falt pladask for den krigsherjede byen. Etter hvert fikk hun en idé om å veve til kulehullene og henge vevnadene over hullene i veggene på gatene.

- Det føles meningsfullt å jobbe med dette, men samtidig er det et håpløst prosjekt. Jeg får aldri stoppet krigen med veving, sier hun.

Siden den gang har hun jevnlig besøkt byen i lengre og kortere perioder. De siste årene har hun også intervjuet noen av menneskene hun etter hvert er blitt kjent med.

Skutt hjemme i stua

- Alle jeg snakker med har opplevd å miste noen av sine kjære. I en av lydinstallasjonene jeg har laget, forteller moren til venninnen min om da hennes mor tok henne med ut for å kjøpe brød. Moren ble skutt ned og drept av en snikskytter, forteller Halsøy.

Høsten 2015 var Halsøy involvert i et kunsprosjekt der bøndene på Fosen sto og kauket til hverandre fra hver sin jordlapp.

Det var mellom 1975 og 1990 at det var borgerkrig i landet, med varierende intensitet. Men også etter dette har urolighetene vedvart og tilført byen nye sår.

Lydinstallasjonen er et av elementene i Halsøys utstilling «Wounds» som åpner i Trondhjems Kunsforenings lokaler lørdag.

Et av de andre verkene i utstillingen er en samtale med libaneseren Joseph som bor like ved Halsøy i Beirut.

- Hans far og bror ble skutt i stua hjemme i sitt hus. Joseph var på jobb på sykehuset da likene av de to kom inn, forteller Halsøy.

LES OGSÅ: Lydene fra forskningen til May-Britt Moser har blitt musikk

Mange syriske flyktninger

Offisielt er det i dag fred i Libanon, men landet er fortsatt preget av urolighetene. Den massive strømmen av flyktninger fra Syria setter også sine spor: Nesten en fjerdedel av landets drøyt seks millioner innbyggere er i dag en syrisk flyktning.

- Libanon er et lite land, omtrent som Rogaland fylke, med enormt mange flyktninger. Det gir et enorm press på infrastruktur og sikkerhet. Mange av flyktningene er barn uten foreldre og de er markante i bybildet, hvor de går rundt og selger roser eller andre ting. I tillegg er det et ganske spent forhold mellom flyktningene og lokalbefolkningen, sier Halsøy.

- Er du av og til redd for din egen sikkerhet?

- Jeg opplever det som trygt i Beirut akkurat nå, så lenge man har litt kunnskap og unngår visse områder.

I desember spilte Daniel Børmark (39) et tjuetall jobber med MGP Jr-bandet. Tirsdag denne uka døde han.

Sår som går i arv

Halsøy har også laget en rekke bronseavstøpninger av kulehull i byen, som inngår i utstillingen. I tillegg stiller hun ut fysiske fragmenter av vegger som er blitt skutt på, blant annet fra et hotell oppe i fjellene utenfor byen som ble totalskadd under krigen.

I verket «The Living Room» har hun gjenskapt en vegg i stue i et hus i byen Bhamdoun gjennomboret av kulehull. Der kulehullene skulle ha vært, har hun i stedet små vevde tepper med samme form og farge som kulehullene.

Mens i «The Sniper's Room» har hun vevd et teppe som etterligner et bombehull på halvannen meter i diameter i det ikoniske ruinbygget Beit Beirut. Verket ble belønnet med Anne og Jakob Weidemanns stipend under Høstutstillingen i Oslo i 2014.

- Jeg ønsker å få folk til å tenke over hvordan krig påvirker menneskers liv. Hvordan de mentale sårene fra en mor går i arv til hennes barn. De kan aldri legge langsiktige planer, for de vet aldri når ting endrer seg. På den måten er dette også et politisk prosjekt, sier Halsøy.

- Jeg opplever at folk her hjemme føler at verkene snakker veldig tydelig til dem, på en annen måte enn gjennom media. I Beirut er reaksjonene helt annerledes. Der opplever folk det som omsorg, at noen utenfra faktisk bryr seg.

Utstillingen «Wounds» åpner på Trondhjems Kunstforening lørdag klokken 13.

Mari Meen Halsøy (f. 1978)
  • Opprinnelig fra Skien, men deler nå sin tid mellom Oslo og Beirut.
  • Utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo og er Høgskolekandidat i billedvev fra Høyskolen i Oslo.
  • Jobber research-basert, og tar utgangspunkt i samfunnsmessige og sosialpolitiske forhold.
  • Har hatt en rekke utstillinger i Norge og i Libanon.
  • Hennes verk har blitt innkjøpt av Norsk Kulturråd og Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk.
  • I 2014 ble to verk fra «Wounds» tildelt Anne og Jakob Weidemanns stipend under Høstutstillingen i Oslo.
Halsøy dro til Beirut for første gang i 2008 på et kunstneropphold. Hun falt pladask for den krigsherjede byen. 

Halsøy dro til Beirut for første gang i 2008 på et kunstneropphold. Hun falt pladask for den krigsherjede byen. 

Halsøy har laget en rekke bronseavstøpninger av kulehull fra vegger i Beirut. 

Halsøy har laget en rekke bronseavstøpninger av kulehull fra vegger i Beirut. 

Halsøy stiller også ut fysiske fragmenter av vegger og fliser som er blitt skutt på i Libanon. 

Halsøy stiller også ut fysiske fragmenter av vegger og fliser som er blitt skutt på i Libanon. 

På forsiden nå