- Det å lyve historier er halve reisen

20-årsjubileum for fløtmannsbåten ble markert under «Kystens dag» i Trondheim lørdag

20-årsjubileum for fløtmannsbåten ble markert under «Kystens dag» i Trondheim lørdag. Egil Eide, Knut Sveen, Odd Jomar Hov og Vegard Rye Carlsen demonstrerer fløtmannsbåtens egenskaper.  Foto: Annemona Grann

Saken oppdateres.

Historien til fløtmann strekker seg over 120 år tilbake i tid og ble opprettet for å gjøre det raskere for folk å komme seg mellom Brattøra og Trondheim sentrum. Ordningen besto frem til 1965. I anledning byjubileet i 1997 gjenopptok Kystlaget Trondhjem denne gamle tradisjonen.

Frakter folk mellom Fosenkaia og Ravnkloa

- Dette er en viktig institusjon i havna her som jeg tenkte vi måtte gjenopplive, forteller Odd Jomar Hov som tok initiativet til å gjenoppta fløtmannstradisjonen med å frakte folk fra Fosenkaia til Ravnkloa i sommermånedene. Båtbyggeren Vegard Rye Carlsen ble kontaktet, og båten «Fløtmann I» ble en realitet.

- Båten måtte være lett å snu på grunn av mye strøm i kanalen, og ha gode roegenskaper, forteller Carlsen om den nå 20 år gamle fløtmannsbåten.

Fløtmannen ror på oppdrag når folk plinger i bjella, fra mai til september, fire dager i uken, torsdag til søndag fra klokken 12-18.

LES OGSÅ: Skipsredderen runder 80

Få har det travelt

- Det er 102 meter over kanalen mellom Fosenkaia og Ravnkloa, og det tar rundt tre minutter å ro rett over. Av og til er det både strøm og sterk vind, noe som gjør at det kan ta mye lenger tid. Men de fleste klagene vi får går ut på at det tar for kort tid, sier Knut Sveen som har vært fløtmann de siste tre årene. For det handler ikke bare om å frakte folk raskest mulig over kanalen. Selve opplevelsen med båtturen over kanalen er vel så viktig.

- Det skal være en hyggelig tur med noe formidling ombord. Fløtmann forteller gjerne historier mens han ror, sier Egil Eide som er leder i Kystlaget Trondhjem.

LES OGSÅ: Kjerringa mot strømmen

Et helt mannskor oppi båten

- Hvor mange er det plass til i fløtmannsbåten?

- Det er jo regler for sånt, men under landsstevnet for Forbundet kysten i 1997 hadde jeg et helt mannskor oppi båten, sier Hov flirende, og tilføyer at det er påbudt med redningsvest i fløtmannsbåten som er godkjent for 12 passasjerer.

- Jeg har aldri med meg mer enn åtte redningsvester, og det gir meg en god unnskyldning for ikke å ta med flere. Du vet aldri hva som skjer, og det er et stort ansvar, sier Sveen.

- Det å lyve historier er halve reisen, supplerer Hov.

 

Ingen uhell

- Har det skjedd noen uhell med fløtmannsbåten?

- Nei, aldri. Men fløtmannsoppgavene var litt mer omfattende enn å bare frakte folk over kanalen på 1960-tallet. Hvis det dukket opp et lik i kanalen, ble fløtmann tilkalt av politiet for å få det opp, forteller Hov.

- Fløtmannen har også reddet flere som har falt ut i kanalen, legger Eide til.

- Hva med feststemte folk med høy promille, får de bli med?

- Under Tom Waits-løpet kom det en gjeng som skulle over til Kafè Skuret og sa at de etter tre pils gjerne ville bli rodd tilbake. Men da la jeg inn årene, sier Sveen humrende.

På forsiden nå