Kulturaktørene ringte riktignok ikke for å rive kjeft, men for å be Koteng om penger.

- I kjølvannet av kunstdebatten ble vi kontaktet daglig av store og små aktører innen kulturlivet som ønsket at Koteng skulle sponse akkurat dem. De ser kanskje på seg selv som like folkelige som oss og at de derfor er aktuelle, sier Greta K. Stegavik lattermildt.

Største over tid

Hun jobber blant annet med markedsføring hos Koteng Eiendom og er den som håndterer slike henvendelser. En av aktørene som tok kontakt med eiendomsselskapet var Trondheimsolistene, og det endte opp med at Koteng Eiendom blir orkesterets nye hovedsponsor. Ivar Koteng selv sier det ikke er tilfeldig at han ønsker å støtte nettopp dem.

- Vi har samarbeidet med Trondheimsolistene tidligere, blant annet spilte de under vårt 30-årsjubileum for noen år siden. Jeg synes de er svært dyktige og de har ambisjoner om å være best – også internasjonalt. Samtidig er de folkelige, de spiller variert musikk som favner bredden blant folk og over landegrenser. Ikke minst er det hyggelige folk, sier Ivar Koteng.

Kontrakten med Trondheimsolistene er på tre år, men Koteng påpeker at dette er et langsiktig samarbeid utover den perioden. Han vil ikke opplyse om beløpet, men sier dette er den største sponsorkontrakten eiendomsselskapet har over tid.

– Ikke dårlig samvittighet

I forbindelse med en serie artikler i Adresseavisen i vår om Trondheim Kunstmuseum og mangel på sponsorer fra næringslivet, uttalte Koteng til avisen at det foreløpig ikke var aktuelt å sponse Kunstmuseet. Museet hadde heller aldri bedt om midler fra Koteng Eiendom som er et av Norges største privateide eiendomsselskaper. I samme åndedrag uttalte han friskt at «kunst er noe jåleri» og «historisk er jo dette noe rikfolk har surret med for å fylle dagene sine». Sitatene gikk ikke upåaktet hen, og ble gjenstand for debatt både i Adressas Ordet fritt-spalter og i sosiale medier.

- Er det fordi du har dårlig samvittighet for kulturlivet at du nå sponser orkesteret?

- På ingen måte. Selskapet har som oppgave å gjøre en best mulig jobb innen eiendom, og vi ser det ikke som en plikt å bistå andre. Vi ønsker å hjelpe Trondheimsolistene fordi vi synes de gjør en strålende jobb. Når det er sagt, så sponser vi både sport og kultur, og kulturlivet er nok det som får mest. Vi er veldig interessert i kunst og annen kultur – det er åndssnobberiet i enkelte kretser som provoserer, svarer Koteng.

Statoil trakk seg

Statoil er hovedsamarbeidspartner ut 2017, men annonserte allerede i fjor at de trekker seg ut. Trondheimsolistene måtte se seg om etter en ny samarbeidspartner i tillegg til de to gjenværende hovedsponsorene – NTNU og Sparebank1 SMN. Totalt har orkesteret et årlig budsjett på mellom 12 og 14 millioner kroner, inkludert offentlige midler.

- Engasjert sponsor: - Jeg har lagt merke til Ivar Kotengs personlige engasjement, og engasjement er viktig for et godt samarbeid, sier Steinar Larsen, daglig leder i Trondheimsolistene.

- Sponsorene er veldig vesentlig for Trondheimsolistene. Vi er det orkesteret i Norge med størst andel egenfinansiering sett opp mot offentlige midler. Orkesteret er dessuten et av de tyngste miljøene for talentutvikling i Norge og satsingen vår krever økonomiske muskler. Vi synes det er synd at Statoil trekker seg ut, men det er svært hyggelig at Koteng Eiendom nå stiller opp, sier Steinar Larsen, daglig leder i Trondheimsolistene.

La merke til Kotengs engasjement

Larsen sier det var tilfeldig at orkesteret kontaktet Koteng midt oppi kunstdebatten i mediene.

- Vi hadde visst lenge at vi måtte ha en ny sponsor og vi kjente til Koteng fra før gjennom tidligere samarbeid. At vi kontaktet selskapet var helt uavhengig av kunstdebatten. Likevel har jeg merket meg det sterke engasjementet til Ivar Koteng som person, og engasjement er viktig for oss. Det bidrar til at vi sammen kan få til fantastiske prosjekter, sier Larsen.

Unge og talentfulle: Kammerorkesteret Trondheimsolistene ble grunnlagt i 1988 av Bjarne Fiskum, og består av unge og talentfulle musikere. Her er de avbildet under en konsert sammen med Anne-Sophie Mutter under Trondheim kammermusikkfestival i 2012. Foto: Mari Vold