- Vi jobber mye med programmering for å ha en bred appell til folk, med et stort spekter av uttrykk gjennom hele året, sier domkantor Petra Bjørkhaug.

Tidligere denne uka skrev vi om at domkantorene i Nidarosdomen opplever kommunikasjonen med Olavsfestdagene som utfordrende.

Kilder i Nidarosdomen hevdet Olavsfestdagene truet med «mediekjør» om de ikke fikk arrangere konsert i kirka med artisten Aurora Aksnes. Ingen trussel, men en saksopplysning, svarte Olavsfestdagenes Petter Myhr.

LEDER: Vanskelig å forstå at Aurora ikke var velkommen i Nidarosdomen

Bjørkhaug reagerer på Myhrs antydning om domkantorene i Nidarosdomen ikke «trekker til seg kulturuttrykk av alle slag» eller inngår «dristige allianser», som kirkas egen kulturmelding oppfordrer til.

Alt passer ikke i kirka

- Vi står for mye av det meldingen innebærer. Vi bruker musikk i mange ulike sjangere, og bruker mange ulike uttrykk i møte med den tradisjonelle kirkemusikken.

Kulturmeldingen er først og fremst en betraktning og refleksjon over kirkas kulturarbeid, understreker hun, ikke et pålegg om hva man skal fylle kirkerommet med.

- Det er en omfattende tekst på 240 sider der det er lett å finne argumenter for sitt syn. Den sier også at man ikke nødvendigvis skal ta alt inn i kirka. Det vil i mange sammenhenger handle om å utvise skjønn.

Hun understreker at Nidarosdomen har veldig godt besøk på egne arrangement: Orgelmeditasjonene hver lørdag har rundt 300 besøkende, mens mellom 200 og 300 får med seg serien med orgelkonserter én gang i måneden.

- I norsk sammenheng er det ganske spesielt at vi trekker så mange hver gang på rene orgelkonserter, uten å gå på akkord med oss selv eller ty til veldig spesielle virkemidler. Folk hadde ikke kommet igjen og igjen hvis vi ikke hadde truffet en nerve. Vi jobber mye med programmeringen, og å opprettholde et jevnt besøkt gjennom hele året.

Stort spekter av uttrykk

Å forvalte et av Nord-Europas største orgler, Steinmeyerorgelet, er også en utfordring kantorene tar på alvor.

- Vi gjør mange forskjellige grep for å formidle dette instrumentet, og prøver hele tiden å finne nye konstellasjoner folk kan ha glede av. At publikum kommer på konsertene, viser at vi lykkes, mener hun. I tillegg jobber domkantorene aktivt med at barn og unge skal bli kjent med orgelets muligheter.

Hun viser også til arbeidet med korvirksomheten, der det jobbes med et stort spekter av uttrykk for både barn og voksne.

- Vi tar for oss både det klassiske repertoaret og mer nyskapende konstellasjoner. Vi gjør nye grep for å sette kirkemusikken inn i sammenhenger som gjør at man tar vare på det klassiske, samtidig som man skaper nye uttrykk.

Bjørkhaug avsluttet nylig en utøvende mastergrad i orgelimprovisasjon der hun også skrev om kantoren som kulturarbeider.

- Jeg gjorde det for å stå sterkere i arbeidet med kultur- og musikklivet i Nidarosdomen. Vi søker hele tiden en større kompetanse og forståelse for å kunne forvalte det vi er satt til.

KOMMENTAR: Olavsfestdagene gjør byen bedre

DEBATTINNLEGG: Verdslig underholdning får mer og mer innpass i Nidarosdomen